6e druk van ‘De intelligente organisatie’ | Ligt in de winkel
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

7e druk van ‘De intelligente organisatie’

Geschreven door

Waarom is het boek zo’n succes?

“De eerste druk kwam in december 2004 uit, het boek gaat dus al ruim 11 jaar mee. Het pakt een thema beet dat heel erg leeft bij veel organisaties: het doelbewust verzamelen en combineren van data voor betere beslissingen en de bijbehorende organisatorische veranderingen. Veel boeken over Business Intelligence en Big Data stoppen na het eerste stuk, terwijl naar mijn filosofie juist dan het meest spannende gedeelte begint. Als inzichten uit data ertoe leiden dat organisaties besluiten het over een andere boeg te gaan gooien, hebben ze meer handvatten nodig. Die wil ik met ‘De intelligente organisatie’ graag bieden. Dat heeft geleid tot een boek dat, naar ik vaak hoor, erg compleet is en door de vele praktijkvoorbeelden aanspreekt en inspireert. Het wordt daarom ook veel voorgeschreven op hogescholen en universiteiten.”

Welke handvatten worden er geboden?

“Er staan heel veel tips in, maar in het algemeen wil ik ervoor zorgen dat bedrijven het principe van Business Intelligence en intelligente organisaties doorkrijgen: dat ze zien dat het voor een enorme kracht, versnelde kenniscirculatie en agility kan zorgen. Door data gericht te verzamelen, combineren, analyseren en delen met iedereen waar dat relevant voor is. Datagedreven processen optimaliseren en innoveren waarmee ook de organisatie haar koers sneller kan omgooien. Het gaat veel verder dan lean: dat is meer een procesmatig thema. De intelligente organisatie, de naam zegt het al, draait om de vraag: hoe kun je de organisatie zo inrichten dat ze sensitief, slim, snel én succesvol is? Een van de principes is dan alignment: doelen, teams, management, processen, structuren, bevoegdheden, vaardigheden en data heel goed op elkaar uitlijnen.”

Welke stappen moeten bedrijven concreet doorlopen?

“Allereerst moet er bewustwording gecreëerd worden. Laat mensen beseffen wat Business Intelligence & Analytics aan mogelijkheden kan bieden en verandering kan betekenen. Een prototype kan dan het kwartje laten vallen. Maak vervolgens een business case en plan van waaruit gewerkt kan worden. Formuleer KPI’s en 1 miljoen euro inzichten die mensen aanspreken en sturing geven. Zorg voor een solide datainfrastructuur die zowel interne als externe, gestructureerde en ongestructureerde data kan bevatten. Vervolgens moet daaruit geleerd worden: de teams gaan op basis van de data verbeteringen in de processen en veranderingen doorvoeren. Het grootste struikelblok bij dit alles is de organisatieverandering: je creëert een informatiedemocratie. Mijn ervaring is dat dit alles op zijn kop zet. Machtsverhoudingen zullen erdoor verschuiven, en dus is het aan te raden om dit op voorhand goed door te denken. Wanneer Business Intelligence & Big Data niet leiden tot grote veranderingen kun je stellen dat het is mislukt.”

Kun je een voorbeeld geven van een intelligente organisatie?

“Er staan inmiddels meer dan 25 uitgewerkte cases in. Het meest recente voorbeeld is dat van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord, de Slimste Organisatie van Nederland 2015. Deze organisatie gebruikt interactieve dashboards om tijdwinst te boeken bij acute hartinfarctzorg. Goede interactie tussen meldkamers en ambulancezorg was er al wel, maar in het ziekenhuis ging vaak nog veel tijd verloren. De data legde de verouderde inrichting van de processen feilloos bloot: een dashboard plakte alle stappen van meldkamer, ambulance en ziekenhuis achter elkaar en maakte die inzichtelijk. Door de juiste inzet van Business Intelligence wist de Veiligheidsregio 20 minuten te winnen in de zorgketen: fenomenaal en levensbepalend. Het is een mooi voorbeeld van een datagedreven verbetering met grote menselijke en maatschappelijke impact.”

Internet of Things is erg belangrijk geworden. Komt dit ook aan bod?

“Sterker nog: het is ermee doorspekt. Want de data hoeft niet langer alleen binnen een organisatie verzameld te worden. Dankzij de opkomst van cloudaanbieders als AWS is het echt gigantisch wat je met weinig middelen extern kunt verzamelen. Laatst kwam ik een heel interessant voorbeeld tegen van iemand die wilde weten welke uitgaansgelegenheden het predicaat ‘hipstertent’ zouden kunnen krijgen. Het criterium was: hoeveel mannen met snor zijn er in een bepaalde uitgaansgelegenheid, restaurant of hotel? De onderzoeker heeft op 50 cloudservers 100 miljoen Instagram-foto’s gedownload, en een algoritme geschreven dat herkent wat voor uitgaansgelegenheid het betreft, of er mannen op staan, en zo ja, of ze wel of geen snor hebben. Het duurde maar 48 uur en kostte slechts 600 dollar. Niet iedereen is in staat om deze, maar ook serieuzere onderzoeken, te doen, Data Science competenties zijn erg schaars. Maar, het juist toepassen ervan kan leiden tot compleet nieuwe businessmodellen.”

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

“Neem Netflix, de videostreamingdienst. Ooit begonnen als doorgeefluik van content van andere producenten, bieden ze sinds enkele jaren ook Netflix Originals aan. Hun eerste eigen show was House of Cards, en dat dit zo’n grote hit is geworden is geen toeval: Netflix wist op basis van kijkvoorkeuren van gebruikers te deduceren dat het publiek open stond voor een duistere serie, dat politieke intriges een prima thema zou zijn, en dat Kevin Spacey een geliefd acteur was onder de kijkers. Netflix maakt kijkcijfers nooit bekend, maar dat we komend jaar aan het vijfde seizoen toe zijn, zegt volgens mij genoeg.”

De inhoud van het boek zal inmiddels flink veranderd zijn.

“Zeker. De ontwikkelingen gaan razendsnel. In 2004 ging het boek vooral over dashboarding, sturing en verantwoording. Dat schuift nu op naar continue verbetering en innoveren op basis van big data. Big data heeft dat eerste overigens niet verdrongen en zal dat ook niet doen, het is eerder een laag er bovenop. Zie het als een piramide: de onderste, meest brede laag is rapportage en dashboarding. Dat lukt de meeste organisaties wel, maar slechts een handjevol heeft ook echt het werken met big data in de vingers.”

Hoeveel bedrijven zou je in dat geval omschrijven als ‘dom’?

“Uit onderzoek van de Passionned Group blijkt dat zo’n 80 procent van de organisaties nog niet intelligent is. Maar heel weinig bedrijven zijn echt slim: in onze database van 800 bedrijven krijgt maar 7 procent die beoordeling. Dat komt onder andere omdat ontwikkelingen exponentieel gaan, maar organisaties veranderen logaritmisch, veel langzamer dus. Terwijl het goed gebruiken van data voor veel bedrijven de missing link is. Maar dat blijft moeilijk: het vraagt om specifieke vaardigheden bij mensen. Zijn die er niet, dan missen organisaties alsnog de boot. Data verzamelen en analyseren lukt veel bedrijven wel, maar de bijbehorende verandering vormt bijna altijd een grote uitdaging. Bedrijven die dat goed doen, bouwen onherroepelijk voorsprong op. Intelligentie blijkt heel moeilijk te kopiëren.”

direct bestellen

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met 6e druk van ‘de intelligente organisatie’ (ligt in de winkel) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST