Grip op processen in organisaties | 462 blz. | dr. Ko Achterberg

Boek 'Grip op processen in organisaties'

Met tal van praktijkvoorbeelden
Bereid je organisatie voor op een proces- en datagedreven toekomst met het boek 'Grip op processen'

Direct bestellen

Wil jij ook meer grip op je bedrijfsprocessen?

Het boek ‘Grip op processen in organisaties’ van Ko Achterberg stoomt jouw organisatie klaar voor een agile, datagedreven toekomst. Klanten eisen steeds lagere kosten, snellere levertijden, hogere kwaliteit en relevante innovaties. Tegelijkertijd moeten organisaties steeds sneller reageren op nieuwe technologische ontwikkelingen. Maar dan moet je wel eerst een goed inzicht hebben in je huidige bedrijfsprocessen. Maar hoe krijg je dat?

Procesmanagement fundamentele factor voor tevreden klanten

Niet voor niets zijn innovatie, lean startup, continu verbeteren, verandermanagement, wendbare organisaties en nieuwe organisatievormen tegenwoordig populair. Maar tegelijkertijd zien we ook steeds vaker dat procesmanagement als belangrijke bouwsteen wordt overgeslagen. Terwijl juist die bouwsteen een fundamentele, doorslaggevende, factor is voor het betrouwbaar, snel en goed bedienen van je klanten.

De competentie van een toekomstbestendige organisatie

Een totaalaanpak van het verbeteren van processen en procesmanagement is cruciaal, maar kom je in de praktijk zelden tegen. De meeste organisaties richten zich alleen op het kortetermijngebruik van verbetermethodieken en niet op een totale benadering. De kern van dit boek bestaat uit het analyseren, ontwerpen en inrichten van processen. Je zou dit zelfs de onmisbare competentie van een toekomstbestendige organisatie kunnen noemen. En dat is waar het boek ‘Grip op processen in organisaties’ nu juist wel op ingaat.

De auteur presenteert in zijn boek een universele en concrete aanpak: van analyse tot complete (her)inrichting van processen binnen organisaties. Procesanalyse en procesontwerp zijn voor elk bedrijf belangrijk instrumenten. Niet alleen voor het maken en vastleggen van proceskeuzes, maar ook bij het sneller vinden en realiseren van procesverbeteringen en innovaties.

Een andere kijk op procesmanagement & processen

Dit boek onderscheidt zich door een totaal andere benadering en wel in tal van opzichten:

  1. Alternatieve ontwerpaanpak: het boek bevat een alternatieve ontwerpaanpak voor complexe regelgebaseerde processen.
  2. Compleet en integraal: de auteur gaat niet alleen in op de activiteiten van een proces, maar ook op alles wat daarbij hoort. Dus ook op de bijbehorende structuren en werkwijzen voor procesbesturing, arbeidsorganisatie, informatievoorziening en huisvesting.
  3. Universeel toepasbaar: het boek beschrijft een universele analyse- en ontwerpaanpak voor gebruik in combinatie met procesherontwerp als procesverbetering.
  4. Uitgewerkte voorbeelden: het boek bevat een uitgebreide stapsgewijze beschrijving van het ontwerpproces met een toelichting op de technieken, inclusief uitgewerkte voorbeelden.
  5. Van ontwerp tot inrichting: het boek legt de verbinding tussen het procesontwerp en de stappen die nodig zijn bij de inrichting van een proces. Dit gebeurt vanuit de optiek van onder meer projectmanagement, personeelsmanagement en (agile) systeemontwikkeling.

Inclusief noodzakelijke theorie: de auteur behandelt tot slot ook de hoofdlijnen van de theoretische achtergronden zoals strategie, logistiek, sociotechniek, enzovoorts. Die heb je nodig om een goed ontwerp te kunnen maken.

Verandermanagement en een integrale benadering

Verandermanagement en een integrale benaderingIn dit boek wordt een aantal bruikbare faseringen en procesconcepten gekoppeld aan verschillende benaderingen van verandermanagement. Ko Achterberg begeleidt je in het hele proces van analyse tot en met de complete (her)inrichting van je organisatie. En dat gaat je concrete resultaten opleveren. De auteur hanteert een integrale benadering van processen in plaats van de ad hoc benadering van procesverbetering die organisaties tegenwoordig vaak kiezen. Dit betekent dat het gaat om een volledige inrichting van het proces met activiteiten, mensen, werkplekken, informatiesystemen en andere hulpmiddelen.

Uiteraard houdt de auteur hierbij rekening met aspecten als procesbeheersing, financiën, data, informatie, arbeidsorganisatie, huisvesting en de administratieve organisatie. Precies zoals de werkelijke situatie in elkaar steekt. Deze aanpak is uitstekend te combineren met verschillende benaderingen van procesmanagement, zoals Lean Six Sigma, PDCA, Kaizen, het INK-managementmodel en datagedreven werken.

Productkenmerken

Formaat:
Aantal pagina’s:
ISBN nummer:
Prijs:
Auteur:
Hard copy
462
9789087536886
€ 52,5

Voor wie is het boek ‘Grip op processen’ geschreven?

Het boek ‘Grip op processen in organisaties’ is bestemd voor:

Inhoud van het boek

De inhoud van ‘Grip op processen in organisaties’ bestaat uit drie delen. Die gaan respectievelijk in op het analyseren, ontwerpen en inrichten van processen. De inleiding helpt je met het begrippenkader en schetst de context van verschillende benaderingen voor procesmanagement. Bovendien maak je in het kort kennis met het onderwerp procesarchitectuur dat als kader dient voor ontwerp en inrichting.

Een nadere introductie van de inhoud is in elk deel afzonderlijk opgenomen.

Bestel nu het boek ‘Grip op processen in organisaties’

Het boek ‘Grip op processen in organisaties’ (462 blz.) bevat talloze praktijkvoorbeelden, schema’s en afbeeldingen. Die kun je meteen gaan inzetten voor het verbeteren van jouw eigen organisatie. Bestel het boek direct voor slechts 52,5 EUR exclusief btw, inclusief verzendkosten.

Nu bestellen

Over de auteur

Ko AchterbergDr. Ko Achterberg RA (1949) is meer dan 35 jaar organisatieadviseur en docent bij de Passionned Academy. Hij is ook verbonden als hoogleraar aan de VU en doceert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor hem is werk verbonden met zelfverwerkelijking en een levenslang leerproces dat helpt bezieling te vinden in je werk en leven.

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met grip op processen in organisaties (462 blz.) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Ko Achterberg, Docent / adviseur

dr. KO ACHTERBERG

Docent / adviseur

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST