Boek 'Grip op processen in organisaties'

Wil jij ook meer grip op je bedrijfsprocessen?
Inhoud van deze pagina 🕑 3 minuten
- Procesmanagement fundamentele factor voor tevreden klanten
- De competentie van een toekomstbestendige, datagedreven organisatie
- Een andere kijk op procesmanagement & processen
- Verandermanagement en een integrale benadering
- Productkenmerken Grip op processen
- Voor wie is het boek ‘Grip op processen’ geschreven?
- Inhoud van het boek ‘Grip op processen’
- Bestel nu dit unieke procesboek
- Over de auteur dr. Ko Achterberg
Procesmanagement fundamentele factor voor tevreden klanten
Niet voor niets zijn innovatie, lean startup, continu verbeteren, verandermanagement, wendbare organisaties en nieuwe organisatievormen tegenwoordig populair. Maar tegelijkertijd zien we ook steeds vaker dat procesmanagement als belangrijke bouwsteen wordt overgeslagen. Terwijl juist die bouwsteen een fundamentele, doorslaggevende, factor is voor het betrouwbaar, snel en goed bedienen van je klanten.
De competentie van een toekomstbestendige, datagedreven organisatie
Een totaalaanpak van het verbeteren van processen en procesmanagement is cruciaal, maar kom je in de praktijk zelden tegen. De meeste organisaties richten zich alleen op het kortetermijngebruik van verbetermethodieken en niet op een totale benadering. De kern van dit boek bestaat uit het analyseren, ontwerpen en inrichten van processen. Je zou dit zelfs de onmisbare competentie van een toekomstbestendige organisatie kunnen noemen. En dat is waar het boek ‘Grip op processen in organisaties’ nu juist wel op ingaat.
De auteur presenteert in zijn boek een universele en concrete aanpak: van analyse tot complete (her)inrichting van processen binnen organisaties. Procesanalyse en procesontwerp zijn voor elk bedrijf belangrijk instrumenten. Niet alleen voor het maken en vastleggen van proceskeuzes, maar ook bij het sneller vinden en realiseren van procesverbeteringen en innovaties.
Een andere kijk op procesmanagement & processen
Dit boek onderscheidt zich door een totaal andere benadering en wel in tal van opzichten:
- Alternatieve ontwerpaanpak: het boek bevat een alternatieve ontwerpaanpak voor complexe regelgebaseerde processen.
- Compleet en integraal: de auteur gaat niet alleen in op de activiteiten van een proces, maar ook op alles wat daarbij hoort. Dus ook op de bijbehorende structuren en werkwijzen voor procesbesturing, arbeidsorganisatie, informatievoorziening en huisvesting.
- Universeel toepasbaar: het boek beschrijft een universele analyse- en ontwerpaanpak voor gebruik in combinatie met procesherontwerp als procesverbetering.
- Uitgewerkte voorbeelden: het boek bevat een uitgebreide stapsgewijze beschrijving van het ontwerpproces met een toelichting op de technieken, inclusief uitgewerkte voorbeelden.
- Van ontwerp tot inrichting: het boek legt de verbinding tussen het procesontwerp en de stappen die nodig zijn bij de inrichting van een proces. Dit gebeurt vanuit de optiek van onder meer projectmanagement, personeelsmanagement en (agile) systeemontwikkeling.
Inclusief noodzakelijke theorie: de auteur behandelt tot slot ook de hoofdlijnen van de theoretische achtergronden zoals strategie, logistiek, sociotechniek, enzovoorts. Die heb je nodig om een goed ontwerp te kunnen maken.
Verandermanagement en een integrale benadering
In dit boek wordt een aantal bruikbare faseringen en procesconcepten gekoppeld aan verschillende benaderingen van verandermanagement. Ko Achterberg begeleidt je in het hele proces van analyse tot en met de complete (her)inrichting van je organisatie. En dat gaat je concrete resultaten opleveren. De auteur hanteert een integrale benadering van processen in plaats van de ad hoc benadering van procesverbetering die organisaties tegenwoordig vaak kiezen. Dit betekent dat het gaat om een volledige inrichting van het proces met activiteiten, mensen, werkplekken, informatiesystemen en andere hulpmiddelen.
Uiteraard houdt de auteur hierbij rekening met aspecten als procesbeheersing, financiën, data, informatie, arbeidsorganisatie, huisvesting en de administratieve organisatie. Precies zoals de werkelijke situatie in elkaar steekt. Deze aanpak is uitstekend te combineren met verschillende benaderingen van procesmanagement, zoals Lean Six Sigma, PDCA, Kaizen, het INK-managementmodel en datagedreven werken.
Productkenmerken Grip op processen
Aantal pagina’s:
ISBN nummer:
Prijs:
Auteur:
Voor wie is het boek ‘Grip op processen’ geschreven?
Het boek ‘Grip op processen in organisaties’ is bestemd voor:
- Lijn- en procesmanagers met hiërarchische en functionele verantwoordelijkheid voor de procesactiviteiten binnen hun domein.
- Procesanalisten en -ontwerpers die betrokken zijn bij het (her)ontwerpen van processen en het implementeren van verbeteringen in organisaties.
- Green en Black Belts die met Lean Six Sigma procesverbeteringen realiseren.
- Proceseigenaren in organisaties met functionele verantwoordelijkheid voor het inrichten en verbeteren van proces(ketens) en de projectleiders die voor hen projecten uitvoeren.
- Iedereen en met name studenten die zich verder wil bekwamen in bedrijfskunde, bestuurskunde en/of economie met bijvoorbeeld specialisaties in onder meer informatica en economie, in accountancy, logistiek en organisatiekunde.
Inhoud van het boek ‘Grip op processen’
De inhoud van ‘Grip op processen in organisaties’ bestaat uit drie delen. Die gaan respectievelijk in op het analyseren, ontwerpen en inrichten van processen. De inleiding helpt je met het begrippenkader en schetst de context van verschillende benaderingen voor procesmanagement. Bovendien maak je in het kort kennis met het onderwerp procesarchitectuur dat als kader dient voor ontwerp en inrichting.
- Deel I gaat over het analyseren van problemen en knelpunten. Daarbij werkt de auteur vooral de procesanalyse gedetailleerd uit. Hij maakt daarbij onderscheid tussen kwalitatieve en kwantitatieve analyse.
- Deel II behandelt het ontwerpen van processen. De beschreven aanpak gaat voorafgaand eerst in op het waarom, wat en hoe. Op basis van de proceseisen maak je een ontwerp van het proces met bijbehorende inrichting. Het boek gaat je uiteraard ook helpen bij het ontwerpen van je procesbesturing.
- Deel III behandelt het inrichten van processen. Het eerste, algemene hoofdstuk gaat over het inrichten in samenhang met behulp van het procesontwerp. In de afzonderlijke hoofdstukken passeren alle relevante inrichtingsonderdelen uitgebreid de revue. De auteur staat ook stil bij thema’s als arbeidsorganisatie, huisvesting, informatievoorziening en nieuwe technologie en de administratieve organisatie.
Een nadere introductie van de inhoud is in elk deel afzonderlijk opgenomen.
Bestel nu dit unieke procesboek
Het boek ‘Grip op processen in organisaties’ (462 blz.) bevat talloze praktijkvoorbeelden, schema’s en afbeeldingen. Die kun je meteen gaan inzetten voor het verbeteren van jouw eigen organisatie. Bestel het boek direct voor slechts 52,5 EUR exclusief btw, inclusief verzendkosten.
Over de auteur dr. Ko Achterberg
Dr. Ko Achterberg RA is al meer dan 35 jaar organisatieadviseur, procesarchitect en docent bij de Passionned Academy. Hij is ook verbonden als hoogleraar aan de VU en doceert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor hem is werk verbonden met zelfverwerkelijking en een levenslang leerproces dat helpt bezieling te vinden in je werk en leven.