Een nieuw element in de BI Tools Survey
Passionned Group heeft haar Business Intelligence Tools Survey uitgebreid met een nieuw element. De inmiddels verschenen editie 2019 bevat naast de gebruikelijke uitgebreide analyse van functionaliteiten van de tools en kenmerken van de Business Intelligence-leveranciers, nu ook een Sentiment Analyse.
Analytics het nieuwe BI?
De aanleiding daarvoor is de door veel leveranciers ingenomen stelling dat Analytics het nieuwe BI zou zijn. In vele publicaties en presentaties wordt gepromoot om de term BI naar het archief te verwijzen en voortaan alleen nog te spreken van Analytics.
Eerste analyse
De eerste analyse werd uitgevoerd op ruim 70.000 tweets die zijn gerelateerd aan de specifieke BI-leveranciers of de door hen geleverde oplossingen. Uit de resultaten blijkt dat de gebruikers en ook nog veel van de leveranciers zelf – met uitzondering van IBM Cognos en SAS – nog steeds spreken van BI.
BI heet nog steeds gewoon BI…
Dat staat dus haaks op de boodschap die de leveranciers via de diverse kanalen naar buiten brengen. Een geruststellende gedachte: BI heet nog steeds gewoon BI.
… maar BI zonder analytics werpt veel minder vruchten af
En dat is terecht, volgens Passionned Group. Analytics kun je niet (goed) doen zonder degelijke BI-infrastructuur, en BI zonder analytics werpt veel minder vruchten af. Beide zijn én blijven nodig om organisaties intelligenter te maken.
De Sentiment Analyse zal vanaf nu elk kwartaal worden uitgevoerd.
Over de Business Intelligence Tools Survey
De Business Intelligence Tools Survey is een 100% leveranciersonafhankelijk vergelijkingsrapport en marktanalyse. Wereldwijd gebruiken honderden organisaties deze unieke BI-gids om in korte tijd de beste keuze te maken voor een Business Intelligence tool / platform. Je krijgt direct inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van de diverse tools. Je bespaart kostbare tijd! De complete Business Intelligence Tools Survey kun je hier bestellen.
Reageer op dit artikel van Daan van Beek