Farmaceutische groothandel: dagelijks monitoren


Een farmaceutische groothandel van ongeveer duizend medewerkers, onderdeel van een groot Europees netwerk van groothandels, met 75.000 binnenkomende orders per dag, verbeterde haar informatievoorziening met Business Intelligence (BI). Men analyseerde in korte tijd de bedrijfsprocessen door middel van een strategiekaart en distilleerde aan de hand daarvan een set van ruim twintig betekenisvolle prestatie-indicatoren waarop het management wilde sturen.

Datawarehouse dagelijks verversen

Vervolgens ontwikkelde ICT op basis daarvan een datawarehouse dat dagelijks werd ververst. Het datawarehouse kon vrijwel alle functies binnen de bedrijfsprocessen ondersteunen en in samenhang weergeven. Twee business analisten maakten de benodigde rapportages – en een snel te interpreteren integraal dashboard – en voorzagen het management en kenniswerkers van ad hoc analyses van hoge kwaliteit.

Ontdekt door het topmanagement

De mogelijkheden van deze Business Intelligence infrastructuur en organisatie werden al snel ontdekt door het topmanagement. Men zag hierin een uitstekend instrument om de klantgerichtheid te verhogen, de prestaties te verbeteren door er bovenop te zitten, evenals in het verlengde daarvan de organisatie te ontwikkelen.

Omzet ondergebracht bij andere groothandels

Voorheen rapporteerde het bedrijf bijvoorbeeld de omzet per maand – welke rapportage door allerlei lastige bewerkingsslagen vaak pas rond de 15e van de maand daarna beschikbaar kwam – en het gevolg was dat pas na lange tijd werd ontdekt dat bepaalde afnemers opeens hun omzet bij andere groothandels onder hadden gebracht.

Iedere dag inzicht

Door slimme toepassing van Business Intelligence en een dagelijkse verversingsgraad van de rapportages kregen de sales- en accountmanagers iedere dag inzicht in de omzet. Door tevens de dagelijks bijgewerkte prognose in het rapport op te nemen had men veel eerder zicht op veranderingen in het bestelpatroon van klanten.In plaats van maandelijkse rapportages per afdeling ging men al snel over op dagelijkse bedrijfsbrede rapportages, waardoor veranderingen in de bestelpatronen, rendement, service en marktaandelen veel sneller werden opgemerkt.

Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u ook een Best Practice organisatie worden? Neem contact met ons op of schrijf u in voor de Business Intelligence Award, een prestigeuze prijs voor de slimste organisatie van Nederland.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met farmaceutische groothandel (business intelligence) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Ronald Fokkink, Associate Partner & Business consultant

drs. RONALD FOKKINK

Associate Partner & Business consultant

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15