- Klantcase: 113 Zelfmoordpreventie
- Identificeer KPI's van je zorgbedrijf
- Klantervaring: PDCA binnen de zorg
- Veiligheidsregio: als elke seconde telt
De PDCA cyclus bij een zorgbedrijf

PDCA-en binnen de geestelijke gezondheidszorg
De missie van de zorgorganisatie
De missie denkt het zorgbedrijf te kunnen realiseren door onder andere te zorgen voor een zo hoog mogelijke effectiviteit van de behandelingen. Dit wil zij realiseren door te letten op de contextuele randvoorwaarden. Een behandeling kan anders niet aanslaan. Hiertoe organiseert ze de zorg rondom het kind. De instelling wil het kind en de ouder(s) laten bijstaan door deskundige, multidisciplinaire teams van specialisten. Zij moeten zorgen voor de benodigde warmte, veiligheid en een helende omgeving.
Zorgkennis met elkaar delen
Een van de kritieke zaken daarbij is dat de zorgverleners zorgkennis met elkaar delen. Naast opleiding en scholing is een ontwikkelingsgerichte cultuur van belang. Ook heeft het zorgbedrijf een kennissysteem met onderzoeksresultaten uit binnen- en buitenland. Zorgverleners kunnen dat systeem eenvoudig raadplegen.
Gezondheidszorg 10% PDCA proof
Bekostiging van de zorg
Alles wordt bekostigd door maximaal rendement te behalen op de productie. Daarbij is het cruciaal dat deze in lijn is met de zorg die is ingekocht per DBC groep en staffel. En er moet een optimaal planningsproces zijn met een lage noshow en goed gevulde agenda’s voor de behandelaren. De hiervoor genoemde kritieke processen vormen de essentie van de strategie van de zorgorganisatie.
Training PDCA & kwaliteitsmanagement in de zorg

Deze praktijkgerichte PDCA-training voorziet je van direct toe te passen continu verbeter-kennis binnen de zorg. Zo kun je een leidende en adviserende rol pakken in verbetertrajecten in jouw zorgbedrijf. Samen met de docent mr. Leo Kerklaan leer en oefen je met alle benodigde tools, vaardigheden, technieken en bouwstenen van PDCA & kwaliteitsmanagement. Maak je zorgbedrijf klaar voor een betere toekomst. Meld je hier direct aan voor de eerstvolgende sessie van 12 t/m 14 oktober 2022
Kritieke prestatie indicatoren
We organiseren een aantal sessies met het management en de Raad van Bestuur van de zorgorganisatie. We laten de groep nadenken over hoe ze prestaties van de kritische zorgprocessen meetbaar kunnen maken. De gevonden kritieke prestatie indicatoren (zorg KPI’s) moeten zorgen voor meer grip op de bedrijfsvoering, beter procesmanagement en de juiste zorg voor de cliënt in lijn met de missie.
We geven de KPI’s vorm in kant-en-klare datasets en dashboards en geven het management en de teams toegang. Maar na verloop van tijd blijkt dat niemand echt weet hoe ze met de KPI’s en dashboards kunnen continu verbeteren in lijn met PDCA.
Klaargestoomd om de stuurinformatie te gebruiken
In een op maat gemaakte opleiding PDCA & Kwaliteitsmanagement stomen we de deelnemers van het zorgbedrijf klaar om de datasets en de stuurinformatie consequent te gebruiken. Niet alleen bij het maken van zorgplannen, het beleid en het ontwikkelen van zorgpaden (plan) maar juist ook in de dagelijkse uitvoering van de zorg (do).
Lees het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

In dit complete PDCA-boek (meer dan 5.000 exemplaren verkocht) komt het hele spectrum van datacratisch werken aan bod. Dit is een splinternieuwe, veelbelovende manier van werken waar PDCA, data analyse en KPI's integraal worden toegepast. De auteur gaat uitgebreid in op de basisprincipes van Plan Do Check Act, continu verbeteren, Data Analytics en leerprocessen in organisaties. Met meer dan 50 voorbeelden en illustraties. Bestel het boek direct (geen verzendkosten).
Ook de vervolgstappen vergeten we natuurlijk niet: het beoordelen van de scores op de KPI’s (check) en bijstellen van de plannen of de uitvoering (act). De PDCA cyclus in een notendop. De deelnemers pakten de verkregen inzichten uit de opleiding snel op. Ze konden hetgeen geleerd was vrijwel direct toepassen in de praktijk.
Scores op KPI’s periodiek bespreken
Zorgverleners gebruiken de stuurinformatie en de KPI’s nu om de zorgplannen te monitoren en waar relevant bij te stellen. Ze analyseren en bespreken periodiek de scores op de KPI’s tijdens het directieoverleg en de teamoverleggen. Daarnaast gebruiken ze de informatie om gericht zorgprocessen te verbeteren. En ze gingen elkaar vaker aanspreken op zowel positieve als negatieve prestaties. Tot slot evalueren ze nu de normen en doelstellingen regelmatig en stellen die bij waar nodig.
Wat zeggen onze klanten?
“De opleiding PDCA was precies wat we nodig hadden. Een goede balans tussen theorie en praktijk met concrete voorbeelden. We merken nu al duidelijk dat we ermee aan de slag zijn op de volgende gebieden. Er worden betere KPI’s gedefinieerd en we gaan de PDCA-cyclus verder integreren in onze jaarplanning. Bovendien zijn we in staat om de PDCA-cyclus met onze eigen klanten te bespreken en over te brengen. Een aanrader!”
Maarten Erenstein
Directeur Stichting Benchmark GGZ
Ook continu verbeteren in jouw zorgbedrijf?
Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring in het implementeren van PDCA en continu verbeteren in de zorgsector. Met een scala aan verbeteroplossingen helpen we je graag op weg jouw zorgorganisatie ‘lean’, intelligenter en meer datagedreven te maken. Zodat je meer rendement uit je zorgbedrijf haalt en je medewerkers en cliënten meer plezier gaan ervaren.
Wil jij eens van gedachten wisselen of doorpraten over PDCA in de zorgsector? Maak dan nu een afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze verbeterspecialisten. We vertellen je graag meer over onze datagedreven aanpak en het te verwachten resultaat.
Over Passionned Group & de zorg
Passionned Group is dé specialist in het invoeren van de PDCA cyclus binnen de zorgsector. Onze ervaren en gepassioneerde adviseurs helpen grotere en kleinere zorgorganisaties bij het continu verbeteren en datagedreven maken van behandelteams en de gehele organisatie. Om het jaar organiseren wij de onafhankelijke verkiezing van de ‘Slimste organisatie van Nederland’.