Duidelijke & haalbare strategische doelen in 5 stappen!

Strategische doelen

Maak de strategie onderdeel van ieders dagelijkse werk
In 5 stappen je strategische doelen behalen, mobiliseer verandering door leiderschap.

Kennisbank strategie

Hoe bereik je sneller je strategische doelen?

Een goede strategie en vooral een snelle uitvoering ervan is in deze tijden belangrijker dan ooit. Toch slaagt het merendeel van de organisaties er niet in om hun strategische doelen (tijdig) te bereiken. En hoe is dat bij jouw organisatie? Wat maakt dat je organisatie juist wel of niet effectief is in het bereiken van haar strategische doelen? Wanneer slimme mensen, intelligente systemen, wendbare processen, een cultuur van continu verbeteren en data goed op elkaar aansluiten kun je sneller je strategische doelen bereiken. Maar hoe doe je dat? Met onderstaande vijf stappen komen je strategische doelen wél binnen handbereik. Klik op één van de bollen voor meer informatie.

In vijf stappen een op strategie gefocuste intelligente organisatie

Figuur 1: De 5 stappen om je strategische doelen te bereiken. Klik op een van de bollen voor meer informatie.

1. Vertaal je strategie in operationele termen

De visie en strategie van een organisatie moet je zo vertalen dat elke medewerker weet hoe hij of zij er naar moet handelen. Dit vraagt om een nieuw performance management raamwerk. Je gaat de strategische doelen verankeren in het dagelijkse werk.

De strategische doelen kun je eenvoudig invullen met behulp van een strategiekaart en de balanced scorecard. Hiermee dwingt het management zichzelf om de visie in een voor ieder begrijpelijke termen uit te drukken. Bovendien kunnen organisaties hiermee hun middelen en mogelijkheden combineren om waarde voor specifieke klanten of groepen klanten te creëren.

Commerciële organisaties zouden de nadruk moeten verleggen van het meten van resultaten naar het meten van processen, hun input en de bijbehorende kritieke factoren. Bij publieke organisaties zou dit moeten verschuiven van het meten van input naar het meten van significante resultaten voor klanten en andere stakeholders.

2. Richt je organisatie in op jouw strategie

Het uiteindelijke doel van iedere organisatie is het creëren van synergie. Om de organisatorische prestaties meer dan de som van zijn delen te laten zijn, verbind en integreer je de individuele strategieën met elkaar.

Organisaties zijn traditioneel opgebouwd rond verschillende functies. Elke functie heeft zijn eigen kennis en specialiteit. De meeste organisaties ondervinden echter veel problemen bij de coördinatie van de verschillende functies. Dit resulteert in functionele silo’s. Die vormen dikwijls een behoorlijke barrière voor de uitvoering van de strategie.

Op strategie gefocuste organisaties zijn in staat om door de barrières heen te breken die tussen de verschillende functies bestaan. De strategische thema’s en de prioriteiten krijgen focus door middel van een strategiekaart. De organisatorische eenheden krijgen hiermee een consistente richting en set van prioriteiten. Dat zorgt ervoor dat het geheel groter is dan de som der delen.

3. Maak de strategie tot ieders dagelijkse werk

Als een nieuwe strategie is vastgesteld kan het topmanagement die niet alleen uitvoeren. Dit vereist een actieve bijdrage van iedereen binnen je organisatie. Strategie gefocuste organisaties zorgen ervoor dat alle werknemers de strategie volledig begrijpen. En dat ze hun dagelijks werk kunnen uitvoeren op een manier die bijdraagt aan het succes van de strategie.

Dit komt dus neer op goede communicatie, samenwerken en de juiste indicatoren monitoren en delen met business intelligence. Concrete maatstaven en doelstellingen maken het makkelijker om op te focussen. Zo identificeer je ook de belangrijkste prioriteiten en kun je er mee aan de slag gaan.

4. Maak je strategie tot een dagelijks doorlopend proces

Binnen veel organisaties is management gebaseerd op budgetten en werkplannen. Strategie gefocuste organisaties gebruiken een proces om de strategie te managen. De financiële budgetten, de maandelijkse reviews en de strategie zien ze als een doorlopend proces.

Nieuwe ideeën en leren binnen een organisatie ontstaan dagelijks. In plaats van ‘te wachten’ op de nieuwe budgetcyclus gaan ze prioriteiten en scorecards en KPI’s direct bijstellen naar de werkelijkheid. Dit doen ze onder andere op basis van analyse en dialoog over de cijfers.

Het monitoren van de uitvoering is hierin dus heel belangrijk. De kern ervan is om de acties te identificeren om de doelstellingen te kunnen halen. Bekijk hier de 7 belangrijkste kenmerken van onvervalste KPI’s.

5. Mobiliseer de verandering door leiderschap

De belangrijkste voorwaarde om je strategie succesvol te kunnen implementeren, is actieve betrokkenheid van het management. Een nieuwe strategie vereist veranderingen in elk deel van de organisatie en teamwork om deze veranderingen te coördineren en te implementeren.

De eerste taak van het management is daarom om de medewerkers te overtuigen van de noodzaak tot verandering. Als ze de strategie maar helder communiceren is het daarna zaak de traditionele overlegstructuren, die veelal gebaseerd zijn op macht, los te laten. Deze kun je bijvoorbeeld vervangen door strategieteams als onderdeel van een open communicatie.

In een open communicatie zullen de beste ideeën naar voren komen. Medewerkers vinden hun ondernemingszin weer terug. Het zal ze stimuleren om het beste voor henzelf, en daarmee ook voor de belangen van de organisatie, te realiseren.

Schakel de strategiespecialisten van Passionned Group in

De specialisten van de Passionned Group hebben tientallen jaren ervaring in het begeleiden van organisaties om hun strategische doelen te bereiken. Met ons bewezen succesvolle concept slagen onze klanten er daadwerkelijk in veel effectiever te zijn en hun doelstellingen en strategieën in te vullen.

Direct aan de slag met je strategische doelen?

Wil je liever niet zelf experimenteren? Laat je door de specialisten van de Passionned Group begeleiden op jouw weg naar succes en bereik je strategische doelen sneller dan gisteren en met meer power dan de concurrentie. Wij helpen je graag om een robuuste, datagedreven en wendbare organisatie te realiseren.

Neem contact met ons op

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, experts in het realiseren van strategische doelenDe Passionned Group is een adviesbureau die je helpt je strategische doelen sneller te bereiken. Onze adviseurs kunnen je begeleiden in het verandertraject om je organisatie agile in te richten naar de strategie. Daarnaast zorgen we dat je strategie bij iedereen binnen je organisatie gaat leven.

Onze senior strategie-consultants

Leo Kerklaan, Senior strategie consultant & auteur

mr. LEO KERKLAAN

Senior strategie consultant & auteur De wendbare organisatie (2016)

Wouter Huisman, Senior adviseur KPI's & strategie

drs. WOUTER HUISMAN

Senior adviseur KPI's & strategie

Caroline Raaijmaakers, Senior strategie consultant

CAROLINE RAAIJMAAKERS

Senior strategie consultant

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met duidelijke & haalbare strategische doelen in 5 stappen! of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Caroline Raaijmaakers, Senior strategie consultant

CAROLINE RAAIJMAAKERS

Senior strategie consultant

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16

Strategie opleidingen

Net als iedere andere bestuurder, manager of consultant wil je jouw organisatie intelligenter maken met een slimme bedrijfsstrategie en uitvoering die naadloos op elkaar aansluiten. Want dat maakt je organisatie wendbaarder en winstgevender.

meer informatie.

EDIT POST