Zoek de passie op in jouw organisatie

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

Werk speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van de vraag of we geluk ervaren in ons leven. We besteden immers allemaal een groot gedeelte van onze tijd aan werken, dus “moet” je jouw bijdrage aan de organisatie het liefst ook als plezierig ervaren. Hoe kan het dan dat we vaak dingen doen waar we niet gemotiveerd door raken? Hoe kan het dan dat we soms in een baan blijven hangen waar we geen geluk ervaren. In dit artikel verkennen we waarom autonomie zo belangrijk is, waarom verandering start bij passie en hoe datacratisch werken je verder kan helpen.

Autonomie is de key

Iedereen zal het herkennen, soms heb je van die dagen dat je écht geen zin hebt in je werk. Af en toe een dag ongemotiveerd zijn, dat is zo erg nog niet. We hebben allemaal wel eens een slechte dag, maar er gaat toch echt iets fundamenteel fout als je jezelf het grootste gedeelte van de werktijd niet meer kunt oppeppen om je werk te doen. Vaak komt dat omdat je volledig volgens een plan werkt dat door iemand anders, je leidinggevende bijvoorbeeld, is bedacht en geïmplementeerd. Kortom: je kunt in je werk je ei kwijt niet meer kwijt.

Daarom is autonomie zo belangrijk. Mensen willen zelf aan de knoppen zitten. Autonomie volgens de principes van datacratisch werken is de uitkomst van het doorlopen van PDCA-verbetercirkels. Zo ontwikkelt de professional meer en meer autonomie. Hij of zij hoeft niet langer te dansen naar de pijpen van managers, maar kan op basis van data zélf bepalen wat werkt en wat in zijn of haar functioneren bijsturing nodig heeft. Passie en autonomie zijn twee fenomenen die Daan van Beek onder meer uitgebreid beschrijft in zijn boek ‘Datacratisch werken’. “Conscious control” en “Data” zijn de andere twee elementen die het datacratisch werken faciliteren. In deze blog zoom ik echter in op Passie.

Verandering start bij een passie

Mensen motiveren en organisaties veranderen start altijd bij een passie, zo is ook mijn ervaring. Als je ergens gepassioneerd over bent, dan wil je er iets mee doen, je wilt er het verschil mee maken. Passie ontstaat door een positieve gedachte, en een plan vloeit daaruit voort. We zijn als mens ook niet geboren om plannen te verwezenlijken, dat is nooit ons doel. We willen dromen najagen, werkgeluk ervaren en – heel curieus en modieus – een bucketlist afvinken. Allemaal doen we dat anders, want allemaal hebben we een andere passie. Heel simpel: de één is gek op reizen, de ander blijft liever thuis op zijn balkon zitten. Wat als we iemand die niet van reizen houdt, dwingen om te gaan reizen omdat dit hoort bij een plan? Hij of zij zal niet het maximale uit deze reis gaan halen, maar nog veel belangrijker: deze persoon wordt er totaal niet gelukkig van.

De plannen van de directie

In veel organisaties worden er fantastische plannen ontwikkeld door de directie of het management. Goed doordachte plannen waar vaak veel tijd en energie in is gestoken. Vervolgens wordt het complete plan gepresenteerd aan de gehele organisatie, zodat iedereen aan de slag kan. De kloof tussen directie en medewerkers kan niet groter zijn, want doordat de medewerkers niet betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van het plan, voelen zij geen commitment. Ze zijn niet gepassioneerd over het plan en moeten ook nog eens doen wat ze wordt opgedragen. Is het dan vreemd dat het plan niet uit de verf komt? Helemaal niet dus.

Naast de nieuw uitgewerkte plannen, zie je binnen organisaties ook vaak plannen die een mantra zijn geworden. Dit heet ook wel een losgezongen plan: een plan dat jaar na jaar herhaald wordt, maar allang zijn glans en waarde heeft verloren. ”Wij zijn de beste in klantenservice”, maar niemand doet er iets aan. Is jouw plan een mantra geworden? Schrap het dan en start met een nieuw plan, maar dan vanuit ieders passie!

Maak een plan vanuit passie

Voordat er plannen worden gemaakt, op bijvoorbeeld operationeel vlak, is het verstandig om samen met het hele team naar ieders passie te kijken. Laat iedereen doen waar hij of zij gelukkig van wordt, wat bij iemand past, waar de persoon in gespecialiseerd is en waarop hij of zij deskundigheid heeft verworven. Normaliter zie je vaak dat er een plan wordt gemaakt en dat de mensen er vervolgens bij worden gezocht. Deze “uitverkorenen” mogen het plan tot een succes maken. Denk andersom: maak vanuit ieders passie een succesvol ondernemingsplan! Op die manier neem je het hele team mee door het complete proces, zodat de teamleden betrokkenheid voelen. Tevens zal je verrassende en vernieuwende input voor het plan krijgen vanuit het team, omdat zij vanuit hun eigen passie mogen en kunnen meedenken!

Datacratisch werken

Passie voor je werk, gepassioneerd werken en plezier hebben op de werkvloer is een groot onderdeel van het datacratisch werken. Wist je namelijk dat zo’n 70 tot 80 procent van de mensen maar gewoon wat doet op het werk? Vaak zonder een goed plan of een hoger doel. Door datacratisch te werken, leer je als organisatie om te sturen op data, waarbij mensen de regie over hun werk mogen nemen. Daan van Beek, oprichter van de Passionned Group, lanceerde het boek ‘Datacratisch werken’. In dit boek worden de voordelen van datacratisch werken en het belang van passie benadrukt. Of zoals Oprah Winfrey ooit zei: ‘Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites you.’

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Datacratisch werken in perspectief
Datacratisch werken in perspectief
Uitgelichte afbeelding 5 aanjagers voor datacratisch werken
5 aanjagers voor datacratisch werken
Uitgelichte afbeelding Zes voordelen van datacratisch werken
Zes voordelen van datacratisch werken

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken & continu verbeteren of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring