contact

Blog over Intelligente, datagedreven organisaties

Zonder data-analyse is BI een zinloze zaak

“Dekt BI nog wel de lading?”, zo hoor je regelmatig in de wandelgangen. Vooral als het beloofde rendement op de investeringen in datawarehouses, data lakes en kpi dashboards tegenvalt en niemand begrijpt waarom dit zo is. Bijna altijd komt deze onzekerheid voort uit een gebrekkige of vergeten data-analyse. “Zonder data-analyse is BI een lege huls. Een zinloos en zielloos initiatief zonder inhoud.” Dit stellen eindbaas Daan van Beek en associate partner Thomas Abramse van Passionned Group in een duo-interview op basis van onderzoek en jarenlange ervaring bij klanten.

Provincie Zuid-Holland boekt succes met datagedreven werken

Provincie Zuid-Holland (PZH) werkt dagelijks vanuit een integrale ketenvisie met veel ambitie en passie aan de oplossing van complexe maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Denk hierbij aan schone energie voor iedereen, natuur(beleving), bereikbaarheid, sterke steden en dorpen en een gezonde en veilige woon-, leef- en werkomgeving voor inwoners, werknemers en ondernemers. Om de kwaliteit van de beleidsontwikkeling te verhogen en de slagkracht en de dienstverlening structureel te verbeteren, kiest het provinciebestuur bewust voor datagestuurd werken. De specialisten van Passionned Group ontwikkelden hiervoor een uitgebalanceerd trainings- en opleidingsprogramma op maat. Hiermee werden al snel verbluffende resultaten geboekt.

Analytics bij uitgeverij: 13% meer rendement

Een grote Duitse uitgeverij van managementboeken wil het rendement op haar uitgaven drastisch vergroten en boekvoorstellen sneller kunnen beoordelen op het te verwachten rendement. Men denkt door toepassing van Business Analytics en meer specifiek Predictive Analytics een belangrijk concurrentievoordeel te kunnen behalen. Uitgevers krijgen elke weer meerdere boekvoorstellen en manuscripten toegestuurd maar ze hebben geen tijd om die allemaal goed te beoordelen. Een typische klusje voor een algoritme.

De 5 eyeopeners van de opleiding Business Intelligence

Of je nu gordijnen ontwerpt en fabriceert, de belangen van tomaten- en paprikatelers behartigt of op de bres staat voor de auteursrechten van muzikanten, dat maakt voor de strategievorming en het basisbegrip van KPI’s in wezen niet zoveel uit. Je zult op een gestructureerde maar tegelijkertijd creatieve manier te werk moeten gaan om uiteindelijk resultaten te boeken. Het helpt absoluut als je daarbij ook eens in de keuken mag kijken van andere cursisten die in een hele andere branche werken. Het is een eyeopener als je dan ziet dat iedereen met soortgelijke problemen worstelt. Zeker als het gaat om digitalisering, het omgaan met data, privacy en logistieke uitdagingen. Dit bleek onder meer tijdens de driedaagse Business Intelligence opleiding die onlangs werd georganiseerd door Passionned Academy.

De vrijheidsgraden van een Product Owner BI

Het Scrum Agile gedachtegoed, kortweg de Scrum methode, raakt steeds meer ingeburgerd binnen het bedrijfsleven en bij overheidsinstellingen. Na de projecten waar softwareontwikkeling centraal staat, zijn nu ook andere projectteams, afdelingen en disciplines aan de beurt. Agile werken en scrummen is het devies. Agile principes bepalen tegenwoordig grotendeels ook hoe marketingfunctionarissen, human resources-afdelingen en programmamanagers hun werk organiseren. De zogenoemde product owner vervult binnen deze scrum-aanpak een cruciale rol. Tot nog toe is de rol van de “Product Owner Business Intelligence” gek genoeg onderbelicht gebleven. In dit artikel staat de schijnwerper daarom vol op het functioneren van deze sleutelfiguur.

Datacratisch werken: dé uitweg voor het delegatiedilemma

In een vorige blog hebben we uitgelegd hoe organisaties hun autonomie kunnen vergroten door zoveel mogelijk alle opties open te houden. Slimme organisaties denken altijd in meerdere toekomstscenario’s, zo luidde mijn boodschap. Een van de fundamentele keuzeopties is om iets meer of juist iets minder te gaan doen. Deze optie loopt uiteen van een kleine verbetering doorvoeren tot en met de technieken van opschalen, verbreden en verdiepen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen maar op de winkel gaat passen, maar je moet dan wel raad weten met het delegatiedilemma.

Krachtige Business Intelligence bij accountant PwC

Een krachtig Business Intelligence systeem voor het accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers. Tot voor kort stuurde dit kantoor op basis van cijfers die verborgen lagen in verzamelingen spreadsheets, prachtige presentaties en allerlei downloads op met name financiële indicatoren. Maar PwC wilde niet alleen via de achteruitkijkspiegel sturen maar juist voorspellende BI ontwikkelen. Samen met de partners van PwC ontwikkelde Passionned Group een compleet BI-systeem dat de data uit vier systemen bij elkaar brengt en waarmee de processen eenvoudig kunnen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd.

De top 7 BI trends, big data trends & AI trends van 2022

Na nog een onbarmhartig jaar waarin de supply chains haperen en de grondstof-, materiaal- en energieprijzen de pan uit rijzen, waart “opeens” het spook van de inflatie rond. Voor wie het leven van de zonnige kant beziet, zoals de techno-optimisten, biedt deze kunstmatig in stand gehouden crisis echter tal van kansen. Als de lonen te hoog worden, zullen algoritmes en robots ons werk geleidelijk kunnen overnemen. Maar dat versnelt het proces van dehumanisering en desocialisering in een rap tempo. En dan doemt een beeld op van een dystopie: een nare samenleving waarin technocraten de dienst uitmaken en zwartgalligen het sentiment bepalen. Passionned Group blijft zoals altijd positief en signaleert de belangrijkste BI trends, big data trends & AI trends van 2022. IT trends die het leven aangenamer moeten maken en het werk verbeteren.

Pon wint Dutch BI & Data Science Award 2021

De jury van de Dutch BI & Data Science Award 2021 heeft op 13 december jl. Pon uitgeroepen tot de “Slimste Organisatie van Nederland”. De bijbehorende trofee, een glazen uil, is uitgereikt in het Corporate Center van Pon dat zetelt aan het Amsterdamse Stadionplein. Het mobiliteitsconcern liet in de finaleronde de Nationale Politie en het Eindhovense SpendLab achter zich. Met de oprichting van een centraal Datalab slaagde het management van Pon erin een sterk datagedreven en op de interne klant gerichte organisatiecultuur te realiseren. Dit leverde een enorme waaier aan innovatieve data science projecten op, inclusief een levensvatbare startup: Lensor.

113 Zelfmoordpreventie ontwikkelt BI en een datawarehouse met visie

In nauwe samenwerking en interactie met consultants van Passionned Group heeft Stichting 113 Zelfmoordpreventie de afgelopen periode een visie ontwikkeld op Business Intelligence, datawarehousing en datagedreven werken. Aansluitend is een verbetertraject opgestart voor verbetering van de telefonische bereikbaarheid door middel van interactieve dashboards. Ook is een datawarehouse geïmplementeerd en zijn er diverse andere inzichtelijke dashboards gemaakt. De adviezen en inspanningen wierpen direct al hun vruchten af.

Politie, Pon en SpendLab naar finale Dutch BI & Data Science Award 2021

De jury van de Dutch Business Intelligence & Data Science Award 2021 heeft na ampel beraad drie organisaties geselecteerd die in aanmerking komen voor de titel “Slimste Organisatie van Nederland”. De vertegenwoordigers van de Nationale Politie, Pon en SpendLab gaan door naar de finale. In een videoverslag naar aanleiding van de auditiemiddag lichten de kandidaten hun motivatie nader toe.

Jury maakt genomineerden voor Dutch BI & Data Science Award 2021 bekend

De jury van de Dutch Business Intelligence & Data Science Award 2021 heeft na een zorgvuldige afweging zes organisaties geselecteerd die in aanmerking komen voor de titel “Slimste Organisatie van Nederland”. Dit zijn in alfabetische volgorde: Nationale Politie, Pon, Randstad Groep, SpendLab, Universiteit Twente en Variass. De vertegenwoordigers van deze uitverkoren organisaties mogen binnenkort tijdens een besloten auditie voor de jury hun succesverhaal nader toelichten. De jury zal op haar beurt de inzendingen toetsen en de nodige kritische vragen stellen.

Data science in het onderwijs

In steeds meer organisaties worden adviezen tegenwoordig gebaseerd op data. Datagedreven werken raakt hierdoor steeds meer ingeburgerd. Onderwijsinstellingen daarentegen hebben door hun non-profitstatus een andere missie en traditie. Dat wil echter niet zeggen dat zij niet kunnen profiteren van onderwijsinnovatie, een datagedreven strategie en data science. Integendeel. In deze blog tonen we aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden aan dat een zogenoemd leerlingvoorspelsysteem een welkome aanvulling kan zijn op de al bestaande leerlingvolgsystemen.

Common Ground-beweging zet Business Intelligence-principes onder druk

De Common Ground-beweging zet in op een radicaal andere manier van inrichten van de informatievoorziening van gemeenten. Het stelt ook stringente randvoorwaarden, zoals het “verbod” op het kopiëren van data. Dit is relevant omdat het kopiëren van data naar datawarehouses juist een van de basisprincipes van Business Intelligence is. Hiermee lijkt de inzet van traditionele Business Intelligence ter discussie te staan of zelfs onmogelijk gemaakt te worden. Is er reden tot paniek, of wordt de soep niet zo heet gegeten?

AVIA maakt stappen naar continu verbeteren met dashboards & analytics

AVIA Marees bestaat sinds 1922 en handelt vanaf 2004 als zelfstandig oliehandelaar onder de internationale AVIA-vlag. De tankstations van dit familiebedrijf liggen voornamelijk in en rond woonkernen en de uitstraling is gemoedelijk en persoonlijk. AVIA Marees exploiteert ruim 60 tankstations primair in de regio Noord-Nederland en Friesland. Daarnaast voorziet het bedrijf de agrarische sector en diverse loon- en transportbedrijven rondom het IJsselmeer van brandstoffen en smeermiddelen.

Gemeente Sittard-Geleen moderniseert BI-landschap

Gemeente Sittard-Geleen is met ruim 92.500 inwoners de op twee na grootste gemeente van de provincie Limburg. Net zoals elke andere gemeente in Nederland verleent zij dagelijks veel verschillende vormen van dienstverlening aan burgers, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Over al deze geleverde diensten moet managementinformatie worden verschaft aan staf- en lijnfunctionarissen en overige stakeholders. Het college van B&W heeft medio 2020 tijd en middelen beschikbaar gesteld om een stap te zetten in het verder professionaliseren van datamanagement en het stimuleren van het gebruik van informatieproducten. Er wordt gedacht aan het uitbreiden van de datasnelweg, waar dataontsluiting een belangrijk onderdeel van is. Datavirtualisatie zou hieraan kunnen bijdragen.

Slimme, toekomstbestendige organisaties denken altijd in meerdere scenario’s

Als manager kun je de toekomst weliswaar niet voorspellen, maar als je je brein open stelt voor alternatieve toekomstbeelden, dan is de kans wel groter dat jouw organisatie een volgende recessie of (gezondheids)crisis overleeft. Een intelligente, datagedreven organisatie zorgt er daarom voor dat zij op alles is voorbereid. Ze denkt altijd in worst-case scenario’s, maar houdt tegelijkertijd ook rekening met best-case scenario’s. Anders zou ze net die mooie marktkansen missen die zich vroeg of laat weer aandienen. Maar hoe stel je verschillende soorten scenario’s op? Kortom: hoe maak je je organisatie toekomstbestendig? Drie praktijkvoorbeelden verduidelijken de methodiek.

Intelligent forecasten

Forecasting, het zo nauwkeurig mogelijk voorspellen van de toekomstige vraag en de te realiseren omzet, (productie)capaciteit, doorloop- en levertijden is crucialer dan ooit. Of het nu gaat om de bezettingsgraad van een machine in een vleesfabriek, de IC-capaciteit in een ziekenhuis, de levering van vaccins of de bemensing van een callcenter, betrouwbare voorspellingen zijn goud waard. Organisaties die tegelijkertijd ook in staat zijn de churn, de affiniteiten van klanten en het verloop van personeel te voorspellen via predictive modelling hebben een streepje voor. Leer in 5 stappen hoe je dergelijke voorspellingsmodellen integreert in je organisatie en behaal een maximaal rendement.

AVG compliance: automatisering is key

In veel checklists waarmee je kunt vaststellen of je aan de AVG-richtlijnen voldoet, ligt de nadruk op de vraag welke persoonsgegevens je verwerkt en of je daar wel een grondslag voor hebt. Meestal krijg je nog veel meer indringende vragen voorgeschoteld zoals: hoe heb je de verantwoordelijkheid voor het proces in de organisatie belegd? En wordt er wel een register van verwerkingsactiviteiten bijgehouden? Inmiddels zijn de “rechten van betrokkenen” stevig verankerd in de wet. Als je daar serieus mee aan de slag gaat, blijkt al snel dat compliance niet zo simpel is af te vinken. In deze blog schetsen we vijf stappen om te allen tijde toch compliant te blijven.

Hoe til je datagedreven marketing naar een hoger plan?

In het onlangs gepubliceerde Data-Driven Marketing Onderzoek 2021 inventariseert de DDMA de stand van zaken op het terrein van datagedreven marketing. Een deel van het onderzoek richt zich op de vraag hoe volwassen organisaties inmiddels zijn als het gaat om datagedrevenheid. In hoeverre zetten zij de beschikbare technologie daadwerkelijk in om met data de klant en zijn behoeften gedetailleerd in kaart te brengen? In een realistische case op het terrein van datagedreven marketing wordt een relatie gelegd tussen de PDCA cyclus, data science en het PDCA principe. Het blijkt dat de PDCA cirkel en data science, mits goed toegepast, elkaar alleen maar versterken.

Reflecteren kun je leren: de drie niveaus van leren

Volgens de theorie van Argyris en Schön kunnen we drie verschillende niveaus van leren onderscheiden. Het gaat hier om single, double en triple loop learning. Aan de hand van een eenvoudig voorbeeld uit de dagelijks praktijk maak ik hier de verschillen duidelijk. Het hele idee achter triple loop learning is dat je op die manier de root cause kan achterhalen. Zo kan je het probleem bij de wortel aanpakken: niet alleen maar de brandjes blussen maar juist ook nadenken hoe je brand in het vervolg kunt voorkomen.

De top 7 BI trends, big data trends en AI trends 2021

Na een onbarmhartig jaar waarin onze economie dwingend een wel hele lange surplace is opgelegd en overheidssteun lang niet altijd soelaas bood, maken veel ondernemers nu een tussenbalans op. Welke nieuwe investeringskansen dienen zich eventueel nu al aan en op welke business intelligence trends en business trends moeten ze hoe dan ook inspelen? Ook werknemers en overheidsdienaren heroriënteren zich: ze kiezen soms voor een heel nieuw beroep en/of investeren in een opleiding. Denk in kansen en er ontstaat “vanzelf” nieuw perspectief.

Van prehistorisch naar futuristisch datagebruik

Ooit begon data analytics met lange lijsten in Excel. Dat was toen goed genoeg. Zo’n werkblad gaf in al zijn eenvoud voldoende informatie. Maar wie met lange lijsten Excelsheets werkt, weet een ding zeker: je kunt vaak maar enkele selectievariabelen scherp op je netvlies houden. Dankzij de toegenomen rekenkracht in combinatie met algoritmes is tegenwoordig veel meer mogelijk. Het is daarom zaak om je eigen datagebruik kritisch onder de loep te nemen. Je selecteert als woningzoeker een nieuwe of bestaande woning bijvoorbeeld op prijs of ligging, dan wel op de score van het energielabel. Een combinatie van die variabelen is natuurlijk ook mogelijk, maar het menselijk brein raakt bij meer variabelen al snel overbelast. Je kunt “handmatig” nooit op al die kenmerken tegelijk het perfecte optimum bereiken. Automatisering biedt hierbij dan uitkomst.

Hoe toekomstbestendig is jouw organisatie?

Al eerder beschreef ik het verschil tussen ontwikkelend leren en ontwerpend leren. Ontwikkelend leren legt de nadruk op dagelijks continu verbeteren, ontwerpend leren focust op innovatie. Er komt een moment dat je totale dashboard groen kleurt, je alles onder controle hebt en alles goed gaat. Beter gezegd: goed líjkt te gaan. Want je moet op tijd de overstap maken van continu verbeteren naar innoveren, want stilstaan is tegenwoordig achteruit hollen. In deze blog vertel ik hoe je als organisatie meer futureproof kan blijven en op welke factoren je dan moet letten.

De mobiliserende kracht van de datarevolutie

Data helpt om de werkelijke impact van bestaande maatregelen in kaart te brengen en om op democratische wijze tot acties en vervolgacties over te gaan. Naarmate je de data voor meerdere medewerkers toegankelijk en inzichtelijk maakt, ontstaat er een meer democratische basis waarop iedereen zijn eigen conclusies kan trekken. De effectiviteit van maatregelen kun je realtime en integraal monitoren. Mensen kunnen meekijken, meebeslissen, meedoen. Alles met het oog op het radicaal of incrementeel doorvoeren van verbeterslagen. Datacratisch organiseren is niet het nieuwe speeltje van IT. Datacratisch werken sluit juist goed aan bij wat mensen op de werkvloer al lang proeven, voelen en weten.

Sturen op 2 vormen van leren: ontwikkelend leren versus ontwerpend leren

Ontwikkelend leren en ontwerpend leren lijken elkaar uit te sluiten. Toch vinden in succesvolle, intelligente organisaties beide vormen van leren plaats. Er is altijd ruimte voor het ontwikkelend leren en mocht er zich een kans voordoen vanuit het ontwerpend leren, dan wordt die kans veelal met beide handen aangegrepen.

Data als het nieuwe hart van de lean processen

Met louter gepassioneerde mensen win je de oorlog niet. Het gaat erom hoe je ze inzet. Hoe wend je data slim aan om de houding, het gedrag en het handelen van je mensen te sturen? En hoe ga je gezamenlijk toewerken naar een datagedreven continue verbetercultuur? Zo’n cultuur ontstaat alleen maar door steeds weer om betere prestaties te vragen. Het is aan de mensen zelf om op basis van alle beschikbare data te beoordelen in hoeverre ze hun passie nog volgen en of ze daadwerkelijk nog in staat zijn steeds betere prestaties neer te zetten.

De organisatie als overbodige connector

Het beeld dat opdoemt is dat je steeds vaker de organisatie kunt missen als “connector” tussen jou en de wereld. Je hebt alleen nog een infrastructuur nodig. Maar die infrastructuur is voor een persoon veel te groot om op te tuigen; dat kun je beter laten doen door een datamachine. De afgelopen decennia was productie dé centrale factor. Hieromheen werden de business en de diensten georganiseerd. Inmiddels zijn big data en datawarehouses hot. Slim ingezet kan data zorgen voor kennis en kennis zorgt voor macht. Combineer je dit inzicht met de trend dat het steeds minder gaat om “bezit”, maar steeds meer om “toegang tot” en “kunnen beschikken over”, dan zie je dat er overal abonnementsvormen mogelijk zijn. Zo neem je een data-abonnement op water, op het weer of op de uitstroom van medewerkers. Dat kan een eenpitter gewoon vormgeven en aanbieden, zonder een groot bedrijf achter zich te hebben.

Business Intelligence & Analytics in de zorg

Een grote landelijke zorggroep van 16.000 medewerkers verleent zorgdiensten aan mensen met een (verstandelijke) handicap, de psychiatrie en de welzijnssector. De zorg- en welzijnssector is de afgelopen jaar sterk aan het veranderen. De marktwerking neemt toe en de transparantie op de prestaties wordt zowel van overheidswege als door klanten (dikwijls ook de familie van patiënten) steeds vaker afgedwongen. In deze klantcase presenteren we welke bijdrage Business Intelligence heeft gehad op het verbeteren van zorgprocessen en de cliënten. Lees ook de klantcase Business Analytics in de GGZ.

Boeklancering: ‘De intelligente, datagedreven organisatie

Als het aan Passionned Group ligt, staat de komende periode in het teken van een korte, krachtige herbezinning en dan snel doorpakken. Om organisaties hierbij te helpen en te inspireren, lanceert Passionned Publishers het BI-boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’. Een must-read voor iedereen die relevant en up-to-date wil blijven, ook na deze roerige tijden. Leer nu hoe je met data en daadkracht kunt inspelen op nieuwe kansen waar jouw organisatie mee te maken krijgt. Vergroot het immuunsysteem en de weerbaarheid van je organisatie met een evenwichtige cocktail van Artificial Intelligence, Business Intelligence, Data Science en datagedreven werken.

Value Based Health Care: patiëntenervaringen staan centraal

Het uit de Verenigde Staten overgewaaide Value Based Health Care (VBHC) staat ook in de Nederlandse gezondheidszorg al enige tijd in het middelpunt van de belangstelling. Er bestaat echter onduidelijkheid over de wijze waarop dit concept kan worden vertaald naar de praktijk. ‘Instrumenten die binnen datagedreven organisaties al succesvol worden toegepast, zoals de outcome hierarchy, kunnen hierbij helpen’, zo stelt Ronald Fokkink, Associate Partner bij Passionned Group. De meningen over de bruikbaarheid van Value Based Health Care in Nederland lopen uiteen. Voor critici is het een typisch Amerikaans model waar vooral consultants veel geld aan verdienen. Ook verwachten zij dat VBHC zal leiden tot meer bureaucratie en dat er alleen nog zorg zal worden verleend die meetbaar is en binnen duidelijk gedefinieerde categorieën valt.

De zonneklare voordelen van Conscious Control

Wie eenmaal meer en meer vanuit conscious control (bewuste beheersing) gaat kijken en handelen, zal al snel de voordelen ontdekken van een datagedreven PDCA-cirkel. De geclaimde voordelen zijn groot. En het is nog maar de vraag of de concurrent deze synchroon en op een gelijk niveau kan ontwikkelen. Met andere woorden, met een consistent uitgevoerde conscious control kun je niet alleen vooruitgang boeken, maar uiteindelijk ook de concurrentie verslaan.

De vier pijlers van disruptie

Grip krijgen op de toekomst en de vertaling van futureproof factoren naar de praktijk: hoe doe je dat nu? Neem nieuwe technologie: op korte termijn overschatten we de werking ervan, maar op lange termijn onderschatten we de impact ervan. Zoals we dachten dat e-mail de papieren post compleet weg zou vagen, maar zie je ook dat diverse sectoren nu nog ouderwets hun facturen per post blijven versturen, en zo drastisch achterblijven. Alleen een intelligente, datagedreven & wendbare organisatie kan omgaan met de innovaties die op ons afkomen. Hoe zorg je er nu voor dat je als bedrijf of instelling niet de boot mist? Hoe maak je jouw diensten tijdig datacratisch en je bedrijf toekomstbestendig?

De Top 9 BI trends en AI trends voor 2020

BI en AI worden steeds vaker in één adem als business trends genoemd. Dat is logisch, omdat beide disciplines de business ondersteunen bij het nemen van bedrijfskritische en operationele beslissingen. De “tweeling” voedt zich bovendien met dezelfde brandstof: (big) data en dat is nog steeds een prominente IT trend. Hoewel BI en AI ieder hun eigen doelen, toepassingen en issues kennen, zien we een aantal convergerende analytics trends die de “twenties” zullen gaan domineren. Bijgaand onze top 9 technologische trends waarin we business intelligence trends combineren met big data trends en trends in data analyses.

Democratisering van data analytics is nog ver te zoeken

Na alle overnameberichten eerder dit jaar staat deze laatste aflevering van de BI Tools Nieuws Alert 2019 vooral in het teken van samenwerking als een van de mogelijke overlevingsstrategieën voor leveranciers van (big) data analytics om zelfstandig voort te kunnen bestaan in een sterk consoliderende BI & Analytics-markt. ‘Samen staan we sterk’ of ‘mag ik dan bij jou schuilen?’ zo lijkt het devies in deze onrustige, onzekere tijd.

Gebruik informatie consequent voor analyse en actie

Informatie gebruiken voor analyse en actie blijkt één van de meest kritieke succesfactoren te zijn van Business Intelligence en data analytics. Een intelligente, datagedreven organisatie stelt zich daarom open voor relevante signalen van binnen en buiten de organisatie. Ze vertaalt deze op slimme wijze naar informatie en kennis die aanzet tot de juiste acties. Dat kan zeker leiden tot effectiever gedrag en meer doordachte handelswijzen maar dan moet je de informatie wel consequent analyseren.

Data ethiek: de 5 heilige principes voor verantwoorde toepassing van AI

Zelflerende algoritmes nemen steeds vaker zelfstandig zakelijke beslissingen en dringen steeds verder ons privédomein binnen. Besluiten van overheden, creditcardmaatschappijen en banken zijn soms volledig gebaseerd op algoritmes. “Computer says no” betekent dan meestal einde discussie, omdat het algoritme verder geen uitleg of toelichting geeft. Ergens op de grensvlakken tussen IT, wetgeving en ethiek begint het te schuren en ontstaan maatschappelijke discussies. Vandaag de dag wordt het allemaal nog spannender en kritisch omdat overheden en big tech voornemens zijn een digitale portemonnee en een “digital ID” in te voeren.

Hoe verbind ik ‘Passie’ met ‘Plan’?

Een belangrijke les die we kunnen trekken op basis van The Hedgehog Concept van Jim Collins (2004) is dat passie alleen onvoldoende is. Passie is, zoals betoogd in mijn vorige blog, een belangrijk startpunt, een noodzakelijke voorwaarde om de organisatie in beweging te krijgen. Zodra passie echter verwordt tot ongebreidelde passie, wordt het lastig om iets structureel neer te zetten. Iets duurzaams dat relevantie en impact heeft in onze moderne, vluchtige wereld. Je wilt immers geen eendagsvlieg zijn. Het gaat er dus om je passie af te zetten tegen je competenties en de vraag waarmee je een goed belegde boterham kunt verdienen. Je business- of verdienmodel moet structureel wel kloppen. Maar ook als je bijvoorbeeld een vrijwilligersorganisatie opricht, zul je de nodige realiteitszin moeten betrachten.

Het PDCA-huis en het datacratische raamwerk

Als jouw koers niet klopt, dan loop je steeds vast. Dan is het prachtig wat je allemaal agile weet op te tuigen, maar dat heeft dan geen enkele zin. Je moet weten waar je naar toe wilt en waarom je op een bepaalde plek uit wilt komen. Met alleen een juiste koers ben je er echter ook nog niet. Om te weten of je op de juiste koers zit en blijft, heb je eenduidige KPI’s en data analytics nodig. Stel je geen Key Performance Indicators (zie ook voorbeelden) op, dan kun je heel veel plezier hebben in je werk, maar dan zal je niet systematisch werken en niet als de beste probleemoplosser te boek staan.

5 redenen waarom controllers zich moeten verdiepen in AI

Artificial Intelligence is hot. Toepassingen op basis van machine learning halen bijna dagelijks het nieuws. Slimme politiecamera’s aangestuurd door algoritmes registreren haarscherp als een automobilist met zijn mobieltje in de weer is. Algoritmes bepalen dynamisch en realtime de prijzen voor taxiritten, hotelkamers, vliegtuigstoelen enzovoorts. Flitshandelaren worden slapend rijk door hun geheime algoritmes het werk te laten doen. Ondertussen experimenteren De Nederlandsche Bank, de Belastingdienst en andere diensten met big data en algoritmes. Maar waarom zouden controllers zich met kunstmatige intelligentie (definitie) moeten bezighouden? Vijf redenen waarom een slimme controller zich zou moeten ontwikkelen tot de data analist van de toekomst.

1
2
3
4
5
6
7
volgende pagina

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek - Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
17
EDIT POST