De wendbare organisatie | Agility based strategy | Leo Kerklaan
De kunst van het anticiperen en manoeuvreren vind je in het boek 'De wendbare organisatie'.

Maak jouw bedrijf agile
Leer alles over strategie
Praktisch raamwerk & voorbeelden
Gedegen theoretisch kader

direct bestellen

Iedere manager moet anticiperen

Het boek ‘De wendbare organisatie’ spreekt alle managers aan die strategische beslissingen nemen. De kwaliteit daarvan bepaalt uiteindelijk of hun organisatie zal overleven. De omgeving verandert snel en wordt complexer. De manager moet hierop anticiperen en zijn organisatie door deze nieuwe, dynamische tijd loodsen. Maar als de onzekerheid over de toekomst toeneemt, wordt anticiperen er niet eenvoudiger op.

Beter plannen is niet de oplossing

Discussies die organisaties hebben over de toekomst ontaarden al snel in een stroperig proces. Voor de strategische doelen houden ze te veel opties open. Als ze de voortgang op die doelen meten, blijkt dat ze in de strategiefase te optimistisch zijn geweest. Beter plannen helpt wel, maar biedt uiteindelijk niet de oplossing.

Productkenmerken

Formaat:
Aantal pagina’s:
ISBN nummer:
Prijs:
Auteur:
Hardcopy
296
9789462760905
€ 36.61

De kunst van anticiperen en manoeuvreren

Managers kunnen zich beter bekwamen in de kunst van het anticiperen en manoeuvreren. Dat zijn de twee centrale elementen van een strategie gebaseerd op wendbaarheid. De noemen we agility based strategy. Wendbare organisaties doen het beter in zekere en onzekere tijden. Ze groeien sneller, kennen een hoge klant- en medewerkerstevredenheid en leren dagelijks bij hoe het beter kan.

Klantervaring: precies op tijd

Dit boek komt precies op tijd. De dynamiek in de wereld versnelt meer dan ooit. Managers moeten tegenwoordig steeds weer nieuwe manieren vinden om hun strategie te herijken en hun organisatie nieuw bestaansrecht te geven. De wendbare organisatie van Leo Kerklaan speelt hier perfect op in.

Daan van Beek
Auteur van ’De intelligente organisatie’ (6e druk)

Waarom heb je een agility based strategy nodig?

Drie uitdagingen maken het nodig om agility based strategy in de praktijk toe te passen:

  • De toekomst is onzeker. Toch moet de manager zich een zodanig beeld vormen van de toekomst dat hij verantwoord beslissingen kan nemen. Bijvoorbeeld met welke producten en diensten welke type klanten hij die het beste kan bedienen. Dat is de eerste uitdaging.
  • De organisatiestrategie, hoe goed ook, zal na verloop van tijd zijn grondslag verliezen. Hierop moet je als manager anticiperen. De tweede uitdaging is daarom het op tijd bijstellen (herformuleren) van de strategie aan de nieuwe werkelijkheid.
  • De derde uitdaging zit hem in de realisatie van de inmiddels aangepaste strategie. De organisatie heeft daarvoor middelen, capaciteit, competenties en geld nodig. Het is volstrekt onzeker of dat nog wel op tijd plaatsvindt.

De inhoud van het boek ‘De wendbare organisatie’

De auteur Leo Kerklaan heeft het onderwerp opgedeeld in 4 logische delen en 12 hoofdstukken. Hij neemt je mee langs de lijnen van elk succesvol strategietraject.

Deel 1: Strategische uitdagingen

Strategische uitdagingenHoofdstuk 1 gaat over de strategische positie. De keuze voor een unieke en verdedigbare positionering is de essentie van strategie. Dat levert de eerste uitdaging op: welk type producten en diensten gaat je organisatie aanbieden aan welke doelgroep?

Hoofdstuk 2 bespreekt de strategische leercirkel. De cirkel is het antwoord op de tweede uitdaging: hoe kan je je strategie adequaat en snel aanpassen aan de ontwikkelingen in de omgeving?

Hoofdstuk 3 gaat in op de wendbare organisatie. Wendbaarheid is nodig om de derde uitdaging aan te kunnen. In woelige tijden blijven sturen op de strategische positionering zonder rigide aan het strategisch uitvoeringsplan vast te houden.

Deel 2: Ontwerp van de strategie

Ontwerp van de strategieIn deel 2 leert de lezer zijn strategie te verbeelden. Hoofdstuk 4 bespreekt het strategiehuis. Dit is een raamwerk om de bouwstenen van een strategie naar enkele strategische thema’s te ordenen.

Hoofdstuk 5 gaat over de strategiekaart. Robert Kaplan en David Norton ontwikkelden deze kaart om de strategie vanuit de perspectieven van de Balanced Scorecard te visualiseren.

Hoofdstuk 6 bespreekt de strategiearchitectuur. Kim Warren ontwikkelde deze methode die je inzicht geeft in het systeem van de strategie. Door het gebruik van feedback-loops maak je dynamische relaties zichtbaar.

Deel 3: Implementatie van de strategie

Implementatie van de strategieHet derde deel gaat over het uitvoeringsgeschikt maken van de strategie. Hoofdstuk 7 geeft een recept voor het opstellen van KPI’s en prestatie-indicatoren.

In hoofdstuk 8 bespreken we het inrichten van een managementdashboard om te meten of de organisatie op koers ligt.

Hoofdstuk 9 bespreekt welke tastbare bedrijfsmiddelen (zoals geld, medewerkers en machines) aanwezig moeten zijn om de realisatie van de strategie mogelijk maken.

Deel 4: Realisatie van de strategie

Realisatie van de strategieIn het laatste deel komen gedrag en de zachte aspecten van strategie aan de orde. Door ‘de brains die aan boord zijn’ te gebruiken kan de organisatie sneller manoeuvreren. De focus hierbij is hoe medewerkers continu kunnen verbeteren nadat de strategie is gelanceerd. Zo komt de strategierealisatie steeds dichterbij.

Hoofdstuk 10 laat zien hoe een coöperatief systeem dit mogelijk maakt. Dit systeem focust op samenwerking in de organisatie. Dat geeft teams en medewerkers structureel invloed op de strategierealisatie.

In hoofdstuk 11 komen de kritieke competenties aan de orde. Dat betreft het verwerven van knowhow die rechtstreeks betrekking heeft op de strategische speerpunten. Zonder die knowhow kan je je strategie niet realiseren.

In hoofdstuk 12 zoomen we in op de mogelijkheden van de PDCA-cirkel. Het doorlopen van de cirkel biedt mogelijkheden om waarde toe te voegen en problemen op te lossen. Dat gebeurt steeds door teams van medewerkers. De PDCA-cirkel kan je gebruiken op alle niveaus van de organisatie. Ze vormt de sleutel tot agility based strategy.

Voor wie is dit boek bestemd?

Het boek ‘De wendbare organisatie’ is bestemd voor managers, bestuurders, consultants, projectmanagers, strategisch adviseurs en politici. Kortom: iedereen die betrokken is bij strategie & beleid en het verhogen van de wendbaarheid van de organisatie. Lees hier het voorwoord van dr. Dato W. Steenhuis.

Wat zeggen de lezers?

“In de offshore sector is agility based strategy een keiharde noodzaak. In ‘De wendbare organisatie’ laat Leo zien hoe je de toekomst op jouw agenda zet. Ongeacht of je nu wilt groeien of afslanken. Dit praktische boek voert je langs belangrijke inzichten en concepten. En Leo geeft je de instrumenten om dit gedisciplineerd en gebalanceerd te kunnen doen.”

ir. John Awater
Head Marine & Subsea Support
Bluewater Energy Services

Waarom dit boek je verder gaat helpen

✓ Een gedegen theoretisch kader aangevuld met talrijke (internationale) voorbeelden
✓ In onzekere tijden biedt het een praktisch raamwerk voor strategische uitdagingen
✓ Wendbaarheid is de nieuwe norm; zonder dat inzicht gaan organisaties snel ten onder

Bestel direct ‘De wendbare organisatie’

De wendbare organisatie (296 pagina’s), inclusief talloze schema’s en afbeeldingen, en vele voorbeelden uit verschillende sectoren en tips uit de dagelijkse praktijk, bestel je direct voor slechts 36.61 euro exclusief btw.

direct bestellen

Over de auteur

Leo Kerklaan, auteur van De wendbare organisatieMr. Leo Kerklaan (1948) is auteur van vele managementboeken waaronder het bekende boek ‘De cockpit van de organisatie’. Hij heeft een langjarige ervaring als organisatieadviseur en is associate partner bij de Passionned Group. Hij helpt managers bij het realiseren van specifieke kwaliteits- en prestatieniveaus die gerelateerd zijn aan langetermijndoelen van de organisatie.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de wendbare organisatie (agility based strategy) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan, auteur van De wendbare organisatie en De cockpit van de organisatie

mr. LEO KERKLAAN

Associate Partner en auteur van De cockpit van de organisatie (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
12456
Trainingen & workshops
12457
Deelnemers opgeleid
12458
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
12459
Kantoren
3
Jaar ervaring
14