Hoe werkt PDCA? | Van een domme naar een slimme organisatie

PDCA: de snelste weg naar een intelligente organisatie

De PDCA, met deze ogenschijnlijk simpele afkorting van vier actiegerichte begrippen kunnen bedrijven en instellingen zichzelf transformeren van een “domme” tot een intelligente, datagedreven organisatie. Deze nieuwe manier van werken heeft een directe impact op je klanttevredenheid, je marges en het welbevinden van je medewerkers. Tenminste als je consequent de PDCA cirkel kan laten draaien op alle niveaus in jouw organisatie. Maar hoe doe je dat en waar liggen de valkuilen?

Enkele valkuilen

Leven deze vragen ook bij jou? Onze PDCA-consultants helpen je graag verder met hun knowhow en ervaring.

PDCA verbetert niet alleen je winstmarges

Uit ons grootschalig PDCA-onderzoek komt naar voren dat door het bedrijfsbreed toepassen van Plan Do Check Act niet alleen de winstmarges verbeteren. Ook verminderen je werkvoorraden drastisch en worden je klanten meer tevreden. Maar hoe implementeer je PDCA-gericht werken?

Hoe werkt de PDCA cyclus?

Door consequent en met een grote regelmaat de genoemde vier stappen te doorlopen (Plan, Do, Check, Act) wordt gerichte bijsturing van beleid of procesoptimalisatie een stuk eenvoudiger. Op basis van betrouwbare data en informatie. Juist met de stappen check en act moet het gebeuren. Hier vergelijk je de uitvoering op basis van je KPI’s met je doelstellingen in de plannen of beleidsvoorschriften. Maar bovenal maakt PDCA leren en feedback eenvoudiger.

Eén van de grote succesfactoren van topbedrijven

“De kracht van deze cyclus ligt in zijn eenvoud, flexibiliteit en grote toepasbaarheid. Mensen maken het werk vaak te complex waardoor het PDCA concept vastloopt. Maar het consequent toepassen van deze cyclus blijkt één van de grote succesfactoren van topbedrijven.”

Daan van Beek
Passionned Group

Creëer een veilige leeromgeving

De cyclus oogt eenvoudig, maar bij een implementatie van de PDCA cyclus komt in de praktijk veel kijken. Essentieel is dat jouw medewerkers in een veilige leeromgeving werken. Door hen te inspireren, te mobiliseren, te waarderen en samen met hen reflectiemomenten in te bouwen. Of zoals PDCA-expert en ervaringsdeskundige Leo Kerklaan het zegt in het artikel ‘De PDCA-cirkel is springlevend’: “Geef je medewerkers de ruimte om samen inzichten te ontwikkelen, te testen op basis van data en van de ervaringen te leren.”

Vijf simpele vuistregels

Recent onderzoek laat zien dat de betere bedrijfsresultaten vooral te danken zijn aan:

PDCA-cyclus en uitkomsten studie

  1. Bepaal normen en targets per KPI (Plan)
  2. Evalueer de normen en doelen regelmatig en stel ze bij (ACT)
  3. Gebruik stuurinformatie en KPI’s consequent voor analyse en actie (Do)
  4. Gebruik stuurinformatie en KPI’s om te verbeteren en te innoveren (Do)
  5. Praat over de cijfers en spreek elkaar aan op negatieve en positieve prestaties (Check)

Van alle factoren die in het onderzoek zijn meegenomen, kunnen deze vijf succesfactoren voor ruim een derde verantwoordelijk worden gehouden voor betere bedrijfsresultaten bij performance management en business intelligence.

Check en Act: de basis voor feedback

Opleiding PDCA & continu verbeterenData en resultaten vormen de basis voor de dialoog over het aanpassen van de plannen. Maar ook voor het bijsturen op de uitvoering (actualize). Het vormt daarnaast de basis voor gerichte feedback (check). Door continu in een feedback-loop te werken en te leren, gaat de PDCA cirkel als vanzelf draaien. En uiteindelijk steeds sneller en nauwkeuriger.

Volg onze opleiding PDCA & Kwaliteitsmanagement.

Onze visie: zonder data en KPI’s geen continue verbetering

Onze visie: zonder KPI's geen continue verbetering“Verbetering van kwaliteit zal leiden tot een kostenreductie en tot een toename van de productiviteit en marktaandeel.” aldus Deming toen hij in de jaren ’50 van de vorige eeuw een zaal managers toesprak. Onze datagedreven PDCA-aanpak met KPI’s is erop gericht om de productiviteit van jouw team of totale organisatie te verhogen.

Wat duidelijk wordt uit de succesfactoren is dat de PDCA cirkel nooit kan gaan draaien zonder betrouwbare data, inzichten en SMART KPI’s. Geen normen zonder KPI’s, geen analyse zonder data. Zonder normen, KPI’s en data valt gewoon niets feitelijks met elkaar te bespreken Kortom: de continue verbetering blijft uit. Ervaar zelf hoe anders het kan zijn in onze unieke PDCA-training.

Analytische bedrijfscultuur en feedback cruciaal

Uiteindelijk zijn bij deze factoren een zekere discipline, een analytische bedrijfscultuur en sociale vaardigheden van doorslaggevend belang. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen geven én ontvangen van effectieve feedback door de leidinggevenden. Goede implementatie van de PDCA cyclus in alle lagen en disciplines van een organisatie kan echt het verschil maken. Download gratis ons artikel ‘4 factoren die elke manager moet kennen’.

PDCA-organisaties behoren tot de beste in hun branche

Betere bedrijfsresultaten boeken met PDCADe PDCA cyclus doet misschien denken aan een klinisch kwaliteitsmanagementsysteem en een rigide, technocratisch regelsysteem, maar dat is het juist niet. Gegeven dat het slechts 10% van de organisaties lukt om de cyclus als een continu proces te laten draaien geeft aan dat implementatie van PDCA heel lastig is. Tegelijk zien we dat juist die organisaties tot de beste behoren in hun branche.

Aan de slag met PDCA binnen jouw bedrijf?

Benieuwd naar onze datagedreven PDCA-aanpak? Neem dan neem contact met ons op met ons op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze PDCA-experts / facilitators.

Neem contact met ons op

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met hoe werkt pdca? (van een domme naar een slimme organisatie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Eindbaas & specialist in continu verbeteren

DAAN VAN BEEK MSc

Eindbaas & auteur van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST