Blog over intelligente, datagedreven organisaties: pagina 3 van 11

Slimme, toekomstbestendige organisaties denken altijd in meerdere scenario’s

Slimme, toekomstbestendige organisaties denken altijd in meerdere scenario'sMei 2021Hoe maak jij je organisatie toekomstbestendig?Als manager kun je de toekomst weliswaar niet voorspellen, maar als je je brein open stelt voor alternatieve toekomstbeelden, dan is de kans wel groter dat jouw organisatie een volgende recessie of (gezondheids)crisis overleeft. Een intelligente, datagedreven organisatie zorgt er daarom voor dat zij op alles is voorbereid. Ze denkt altijd in worst-case scenario’s, maar houdt tegelijkertijd ook rekening met best-case scenario’s. Anders zou ze net die mooie marktkansen missen die zich vroeg of laat weer aandienen. Maar hoe stel je verschillende soorten scenario’s op? Kortom: hoe maak je je organisatie toekomstbestendig? Drie praktijkvoorbeelden verduidelijken de methodiek.

Lees verder…

Intelligent forecasten

Intelligent forecastenMaart 2021Hoe integreer je data science in je organisatie?Forecasting, het zo nauwkeurig mogelijk voorspellen van de toekomstige vraag en de te realiseren omzet, (productie)capaciteit, doorloop- en levertijden is crucialer dan ooit. Of het nu gaat om de bezettingsgraad van een machine in een vleesfabriek, de IC-capaciteit in een ziekenhuis, de levering van vaccins of de bemensing van een callcenter, betrouwbare voorspellingen zijn goud waard. Organisaties die tegelijkertijd ook in staat zijn de churn, de affiniteiten van klanten en het verloop van personeel te voorspellen via predictive modelling hebben een streepje voor. Leer in 5 stappen hoe je dergelijke voorspellingsmodellen integreert in je organisatie en behaal een maximaal rendement.

Lees verder…

AVG compliance: automatisering is key

AVG compliance: automatisering is keyFebruari 2021Implementeer de “rechten van betrokkenen” in 5 stappenIn veel checklists waarmee je kunt vaststellen of je aan de AVG-richtlijnen voldoet, ligt de nadruk op de vraag welke persoonsgegevens je verwerkt en of je daar wel een grondslag voor hebt. Meestal krijg je nog veel meer indringende vragen voorgeschoteld zoals: hoe heb je de verantwoordelijkheid voor het proces in de organisatie belegd? En wordt er wel een register van verwerkingsactiviteiten bijgehouden? Inmiddels zijn de “rechten van betrokkenen” stevig verankerd in de wet. Als je daar serieus mee aan de slag gaat, blijkt al snel dat compliance niet zo simpel is af te vinken. In deze blog schetsen we vijf stappen om te allen tijde toch compliant te blijven.

Lees verder…

Hoe til je datagedreven marketing naar een hoger plan?

Hoe til je datagedreven marketing naar een hoger plan?Februari 2021Data science en PDCA cyclus vormen een goed geoliede tandemIn het onlangs gepubliceerde Data-Driven Marketing Onderzoek 2021 inventariseert de DDMA de stand van zaken op het terrein van datagedreven marketing. Een deel van het onderzoek richt zich op de vraag hoe volwassen organisaties inmiddels zijn als het gaat om datagedrevenheid. In hoeverre zetten zij de beschikbare technologie daadwerkelijk in om met data de klant en zijn behoeften gedetailleerd in kaart te brengen? In een realistische case op het terrein van datagedreven marketing wordt een relatie gelegd tussen de PDCA cyclus, data science en het PDCA principe. Het blijkt dat de PDCA cirkel en data science, mits goed toegepast, elkaar alleen maar versterken.

Lees verder…

Reflecteren kun je leren: de drie niveaus van leren

Reflecteren kun je leren: de drie niveaus van lerenJanuari 2021Sta stil bij single loop en triple loop learningVolgens de theorie van Argyris en Schön kunnen we drie verschillende niveaus van leren onderscheiden. Het gaat hier om single, double en triple loop learning. Aan de hand van een eenvoudig voorbeeld uit de dagelijks praktijk maak ik hier de verschillen duidelijk. Het hele idee achter triple loop learning is dat je op die manier de root cause kan achterhalen. Zo kan je het probleem bij de wortel aanpakken: niet alleen maar de brandjes blussen maar juist ook nadenken hoe je brand in het vervolg kunt voorkomen.

Lees verder…

De top 7 BI trends, big data trends en AI trends 2021

De top 7 BI trends, big data trends en AI trends 2021Januari 2021De nieuwste BI trends, big data trends en AI trends: een nieuw perspectiefNa een onbarmhartig jaar waarin onze economie dwingend een wel hele lange surplace is opgelegd en overheidssteun lang niet altijd soelaas bood, maken veel ondernemers nu een tussenbalans op. Welke nieuwe investeringskansen dienen zich eventueel nu al aan en op welke business intelligence trends en business trends moeten ze hoe dan ook inspelen? Ook werknemers en overheidsdienaren heroriënteren zich: ze kiezen soms voor een heel nieuw beroep en/of investeren in een opleiding. Denk in kansen en er ontstaat “vanzelf” nieuw perspectief.

Lees verder…

Van prehistorisch naar futuristisch datagebruik

Van prehistorisch naar futuristisch datagebruikJanuari 2021Hoe voer je de regie over je datacratische verbeterstrategie?Ooit begon data analytics met lange lijsten in Excel. Dat was toen goed genoeg. Zo’n werkblad gaf in al zijn eenvoud voldoende informatie. Maar wie met lange lijsten Excelsheets werkt, weet een ding zeker: je kunt vaak maar enkele selectievariabelen scherp op je netvlies houden. Dankzij de toegenomen rekenkracht in combinatie met algoritmes is tegenwoordig veel meer mogelijk. Het is daarom zaak om je eigen datagebruik kritisch onder de loep te nemen. Je selecteert als woningzoeker een nieuwe of bestaande woning bijvoorbeeld op prijs of ligging, dan wel op de score van het energielabel. Een combinatie van die variabelen is natuurlijk ook mogelijk, maar het menselijk brein raakt bij meer variabelen al snel overbelast. Je kunt “handmatig” nooit op al die kenmerken tegelijk het perfecte optimum bereiken. Automatisering biedt hierbij dan uitkomst.

Lees verder…

Hoe toekomstbestendig is jouw organisatie?

Hoe toekomstbestendig is jouw organisatie?September 2020Disruptie door technologische innovatieAl eerder beschreef ik het verschil tussen ontwikkelend leren en ontwerpend leren. Ontwikkelend leren legt de nadruk op dagelijks continu verbeteren, ontwerpend leren focust op innovatie. Er komt een moment dat je totale dashboard groen kleurt, je alles onder controle hebt en alles goed gaat. Beter gezegd: goed líjkt te gaan. Want je moet op tijd de overstap maken van continu verbeteren naar innoveren, want stilstaan is tegenwoordig achteruit hollen. In deze blog vertel ik hoe je als organisatie meer futureproof kan blijven en op welke factoren je dan moet letten.

Lees verder…

De mobiliserende kracht van de datarevolutie

De mobiliserende kracht van de datarevolutieSeptember 2020“Data” en “Do”: datacratisch is democratischData helpt om de werkelijke impact van bestaande maatregelen in kaart te brengen en om op democratische wijze tot acties en vervolgacties over te gaan. Naarmate je de data voor meerdere medewerkers toegankelijk en inzichtelijk maakt, ontstaat er een meer democratische basis waarop iedereen zijn eigen conclusies kan trekken. De effectiviteit van maatregelen kun je realtime en integraal monitoren. Mensen kunnen meekijken, meebeslissen, meedoen. Alles met het oog op het radicaal of incrementeel doorvoeren van verbeterslagen. Datacratisch organiseren is niet het nieuwe speeltje van IT. Datacratisch werken sluit juist goed aan bij wat mensen op de werkvloer al lang proeven, voelen en weten.

Lees verder…

Sturen op 2 vormen van leren: ontwikkelend leren versus ontwerpend leren

Sturen op 2 vormen van leren: ontwikkelend leren versus ontwerpend lerenJuli 2020Twee verschillende leervormenOntwikkelend leren en ontwerpend leren lijken elkaar uit te sluiten. Toch vinden in succesvolle, intelligente, datagedreven organisaties beide vormen van leren plaats. Er is altijd ruimte voor het ontwikkelend leren en mocht er zich een kans voordoen vanuit het ontwerpend leren, dan wordt die kans veelal met beide handen aangegrepen. Het afwisselen tussen ontwerpend en ontwikkelend leren is een kunst die lang niet elke organisatie voldoende beheerst. Het grootste gedeelte van deze blog gaat over het zoeken naar incrementele verbeteringen op de vierkante centimeter: het ontwikkelend leren. Maar hoe verhoudt deze zoektocht zich tot innovatie en disruptie, oftewel ontwerpend leren?

Lees verder…

Data als het nieuwe hart van de lean processen

Data als het nieuwe hart van de lean processenJuli 2020Breng “Do” in lijn met “Passie” en “Plan”Met louter gepassioneerde mensen win je de oorlog niet. Het gaat erom hoe je ze inzet. Hoe wend je data slim aan om de houding, het gedrag en het handelen van je mensen te sturen? En hoe ga je gezamenlijk toewerken naar een datagedreven continue verbetercultuur? Zo’n cultuur ontstaat alleen maar door steeds weer om betere prestaties te vragen. Het is aan de mensen zelf om op basis van alle beschikbare data te beoordelen in hoeverre ze hun passie nog volgen en of ze daadwerkelijk nog in staat zijn steeds betere prestaties neer te zetten.

Lees verder…

De organisatie als overbodige connector

De organisatie als overbodige connectorMei 2020Hebben we organisaties nog nodig?Het beeld dat opdoemt is dat je steeds vaker de organisatie kunt missen als “connector” tussen jou en de wereld. Je hebt alleen nog een infrastructuur nodig. Maar die infrastructuur is voor een persoon veel te groot om op te tuigen; dat kun je beter laten doen door een datamachine. De afgelopen decennia was productie dé centrale factor. Hieromheen werden de business en de diensten georganiseerd. Inmiddels zijn big data en datawarehouses hot. Slim ingezet kan data zorgen voor kennis en kennis zorgt voor macht. Combineer je dit inzicht met de trend dat het steeds minder gaat om “bezit”, maar steeds meer om “toegang tot” en “kunnen beschikken over”, dan zie je dat er overal abonnementsvormen mogelijk zijn. Zo neem je een data-abonnement op water, op het weer of op de uitstroom van medewerkers. Dat kan een eenpitter gewoon vormgeven en aanbieden, zonder een groot bedrijf achter zich te hebben.

Lees verder…

Business Intelligence & Analytics in de zorg

Business Intelligence & Analytics in de zorgMei 2020De zorgsector is sterk aan het veranderenEen grote landelijke zorggroep van 16.000 medewerkers verleent zorgdiensten aan mensen met een (verstandelijke) handicap, de psychiatrie en de welzijnssector. De zorg- en welzijnssector is de afgelopen jaar sterk aan het veranderen. De marktwerking neemt toe en de transparantie op de prestaties wordt zowel van overheidswege als door klanten (dikwijls ook de familie van patiënten) steeds vaker afgedwongen. In deze klantcase presenteren we welke bijdrage Business Intelligence heeft gehad op het verbeteren van zorgprocessen en de cliënten. Lees ook de klantcase Business Analytics in de GGZ.

Lees verder…

Value Based Health Care: patiëntenervaringen staan centraal

Value Based Health Care: patiëntenervaringen staan centraalFebruari 2020De adoptie van VBHC in Nederland laat nog te wensen overHet uit de Verenigde Staten overgewaaide Value Based Health Care (VBHC) staat ook in de Nederlandse gezondheidszorg al enige tijd in het middelpunt van de belangstelling. Er bestaat echter onduidelijkheid over de wijze waarop dit concept kan worden vertaald naar de praktijk. ‘Instrumenten die binnen datagedreven organisaties al succesvol worden toegepast, zoals de outcome hierarchy, kunnen hierbij helpen’, zo stelt Ronald Fokkink, Associate Partner bij Passionned Group. De meningen over de bruikbaarheid van Value Based Health Care in Nederland lopen uiteen. Voor critici is het een typisch Amerikaans model waar vooral consultants veel geld aan verdienen. Ook verwachten zij dat VBHC zal leiden tot meer bureaucratie en dat er alleen nog zorg zal worden verleend die meetbaar is en binnen duidelijk gedefinieerde categorieën valt.

Lees verder…

De vier pijlers van disruptie

De vier pijlers van disruptieFebruari 2020Disruptieve technologie zorgt voor opschuddingGrip krijgen op de toekomst en de vertaling van futureproof factoren naar de praktijk: hoe doe je dat nu? Neem nieuwe technologie: op korte termijn overschatten we de werking ervan, maar op lange termijn onderschatten we de impact ervan. Zoals we dachten dat e-mail de papieren post compleet weg zou vagen, maar zie je ook dat diverse sectoren nu nog ouderwets hun facturen per post blijven versturen, en zo drastisch achterblijven. Alleen een intelligente, datagedreven & wendbare organisatie kan omgaan met de innovaties die op ons afkomen. Hoe zorg je er nu voor dat je als bedrijf of instelling niet de boot mist? Hoe maak je jouw diensten tijdig datacratisch en je bedrijf toekomstbestendig?

Lees verder…

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,4
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring