Nieuw business model ontwerpen: 9 bouwstenen en 5 gouden tips

Foto mr. Leo Kerklaan
Auteur: mr. Leo Kerklaan
Auteur van De wendbare organisatie
Inhoudsopgave

Als ondernemer, manager of bestuurder moet je je business model en de verschillende bouwstenen waaruit het is opgebouwd kunnen dromen. Je wilt immers waarde creëren en van je business model ook een verdienmodel maken. Business modellen zijn echter niet in beton gegoten, maar moeten kunnen meebewegen met de tijd. Een nieuw business model verschijnt meestal als een duveltje uit een doosje. Disruptie kan jouw business model zelfs van de ene op de andere dag op de schop nemen. Je moet dan snel kunnen schakelen en bijsturen. Met een star, ouderwets business model lukt dat niet. Business modelling biedt uitkomst. We geven je ook nog 5 gouden tips voor een duurzaam verdienmodel.

Vijf brandende vragen

Cursisten die bij Passionned Group een strategie- of managementopleiding volgen of aankloppen voor advies worstelen meestal met vijf brandende vragen:

  • Welke modellen en technieken voor business modelling zijn er allemaal beschikbaar?
  • Hoe vertaal ik ons business model door naar de werkvloer (datagedreven werken)?
  • Gelet op de marktontwikkelingen, hoe passen we ons business- en verdienmodel aan?
  • Hoe laten we het business model aansluiten op de strategie en missie?
  • Op welke wijze blijft iedereen op de hoogte van onze organisatieprestaties: KPI’s.

Leven een of meer van deze vraagstukken ook bij jou, of wil je advies over je verdienmodel? Dan helpen onze business model-specialisten je graag verder.

Bepaal en beschrijf je verdienmodel

Er zijn verschillende technieken beschikbaar om je verdienmodel te bepalen en te beschrijven. De bekendste is wel het ‘business model canvas’. Hier beschrijf je in 9 blokken hoe je jouw onderneming in de startblokken krijgt en geld laat verdienen. En je beschrijft welke key resources, technologie en sleutelactiviteiten daarvoor nodig zijn. Maar ook strategy mapping en de balanced scorecard zijn bijzonder handige hulpmiddelen. Dit alles moet vanzelfsprekend voorafgegaan zijn door scenariodenken en -analyse.

De 9 bouwstenen van het business model canvas

Wat zijn de belangrijkste bouwstenen van het business model canvas:

  1. Doelgroepen: welke klanten wil je bedienen met welk productportfolio en waarom?
  2. Waardepropositie: hier beschrijf je de toegevoegde waarde van jouw producten en dienstverlening voor je klanten.
  3. Customer relationships: hoe onderhoud je je klantrelaties?
  4. Verkoopkanalen: welke verkoopkanalen zet je open voor het contact met je prospects en klanten. Je denkt bij deze bouwsteen ook na over de contactfrequentie en de mate van interactiviteit en gebruiksvriendelijkheid.
  5. Omzet: hoe groot is de markt en op welke wijze realiseer je jouw omzet?
  6. Belangrijke hulpbronnen: welke hulpbronnen en bedrijfsmiddelen zijn essentieel om die omzet te realiseren?
  7. Belangrijke activiteiten: welke activiteiten vormen de sleutel tot het succes van je business model?
  8. Partnerstructuur: hier beschrijf je of en welke partners je nodig hebt om jouw organisatie te laten floreren.
  9. Kosten: wat zijn de kosten die met bovenstaande 8 bouwstenen zijn gemoeid?

Je ziet het, het business model canvas is een compleet model dat je dwingt om alle aspecten van je verdienmodel te benoemen. Al is het een behoorlijke kluif, hierdoor loop je zeker minder risico’s en zal de kans van slagen van je onderneming alleen maar groter worden. Ook relevant: hoe formuleer je je verkoopstrategie?

Je business model toetsen

Wanneer je jouw business model canvas in concept gereed hebt, dan raden we je aan om het te laten toetsen door experts, medewerkers en adviseurs. Ongetwijfeld zitten er ‘gaten’ in en door een toetsing kan je verdienmodel alleen maar beter worden. Waar het bijvoorbeeld vaak aan schort, is de uniekheid van de waardepropositie. Bijvoorbeeld andere ondernemingen doen al langer wat je van plan bent. En zo is er feitelijk geen sprake van een echt gat in de markt. Of er zitten te veel verbeelding, ongetoetste aannames en onzekerheden in het verdienmodel.

Communiceer je bedrijfsmodel

Bestuurders en managers zouden het bedrijfsmodel eigenlijk in enkele zinnen moeten kunnen uitleggen. Vat je bedrijfsstrategie daarom samen in maximaal 35 woorden. De balanced scorecard en de strategiekaart zijn andere hulpmiddelen om op compacte en visuele wijze je business model te communiceren. Wanneer ondernemingen het niet lukt om hun bedrijfsmodel goed te communiceren gaat er van alles mis:

  1. Managers en teams weten niet goed waar ze aan toe zijn en nemen beslissingen die niet in lijn zijn met het bedrijfsmodel.
  2. Je klanten weten niet goed wat ze aan je hebben. Omdat je het zelf niet goed weet, raken je klanten ook van de wijs.
  3. Je klanten voelen zich slecht bediend en dat resulteert uiteindelijk in een lagere klanttevredenheid.

Hoe strakker je je business model canvas inricht, hoe minder ‘gaten’ je overhoudt. En hoe eenvoudiger het je lukt om jouw verdienmodel uit te leggen.

De wendbare organisatie

In het boek ‘De wendbare organisatie’ (2016) word je stap voor stap bij de hand genomen in het ontwikkelen van een duurzaam business model volgens de methode ‘agile based strategy’.

naar het boek

Onze aanpak voor business modelling

  • We verdiepen ons eerst in je huidige business model of startup plannen
  • Marktontwikkelingen, scenariodenken en ambities vormen het vertrekpunt
  • Workshops zorgen voor input, synthese en draagvlak onder je personeel
  • Alles brengen we terug tot de essentie en datgene wat echt kritisch is
  • Integrale aanpak: datagedreven strategie, data analytics en datagedreven verbeteren

5 gouden tips voor een duurzaam verdienmodel

  1. Denk integraal: eenzijdigheid in je verdienmodel gaat je snel opbreken. Je medewerkers en klanten zullen het verdienmodel niet begrijpen en nog erger: het gaat niet werken.
  2. Denk groot, begin klein: vanuit een eerste versie van je verdienmodel kun je gaan experimenteren of het werkt. Zodoende krijg je snel terugkoppeling en kun je je business model gaan fijnslijpen.
  3. Wees visionair: fundeer je business model op een aantal realistische toekomstscenario’s. Ze hoeven niet allemaal uit te komen.
  4. Wees wendbaar: de veranderingen gaan nu zo snel dat je echt moet zorgen dat je business model flexibel is. Bouw dus flexibiliteit in in je onderneming. Zie ook het boek ‘De wendbare organisatie’.
  5. Wees consequent: zorg dat je in alles consequent bent. Je ontwerpt je processen fundamenteel, zo werk je aan een duurzame onderneming.

Business model innovatie

De begrippen business model en innovatie vormen twee kanten van de dezelfde medaille. Zonder continue innovatie geen duurzaam verdienmodel. En zonder grondige kennis van je huidige business model (en de marktontwikkelingen) kun je nauwelijks succesvol innoveren. Onze business model-engineers weten als geen ander wat business model innovatie inhoudt en helpen je graag bij het tot stand brengen van een gezonde toekomst van jouw onderneming. Onze expertise ligt op het snijvlak van duurzame business modellen en big data en intelligente, datagedreven organisaties.

Meer weten over nieuwe business modellen?

Onze adviseurs en specialisten in business model innovatie helpen je graag verder. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend afspraak bij jou op kantoor of neem een kijkje in onze Strategie kennisbank.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in Business modelDe specialisten van Passionned Group zijn gepokt en gemazeld in het adviseren van ondernemingen over nieuwe en vooral disruptieve business modellen. Om het jaar organiseren we een spraakmakend evenement, de Dutch BI & Data Science Award, waar we de Slimste organisatie van Nederland kiezen en in het zonnetje zetten. De jury houdt hierbij het business model van alle genomineerde organisaties en finalisten kritisch tegen het licht.

neem contact met ons op

Onze Business model adviseurs

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'