Passionned Proeverij Bekijk BI eens van de andere kant | Event
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken, dashboards, KPI's, continu verbeteren, algoritmes, Artificial Intelligence en BI. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie.

Passionned Proeverij 'Bekijk BI eens van de andere kant'

Geschreven door

In de Passionned Proeverij ‘Bekijk BI eens van de andere kant’  op 26 augustus 2015 a.s. stellen wij een aantal uitdagingen van BI aan de orde. De groei van Business Analytics / BI is onstuimig en de markt wordt steeds veeleisender. Wij ervaren dat de BI-organisatie in toenemende mate onder druk komt te staan, beter moet presteren en een omslag dient te maken. Herkent u dit ook:

  1. Het gevoel van regie verliezen: in de organisatie komen (opeens) allerlei projecten rondom Big Data / data mining naar boven zonder dat het BI-team hier van weet of invloed op kan uitoefenen. De verantwoordelijke BI functionaris voelt dat hij of zij de regie kwijt aan het raken is. Tegelijkertijd klagen gebruikers over de datakwaliteit.
  2. Toegevoegde waarde verwatert: het BI-team heeft niet altijd goed zicht op wat de business precies doet met informatieproducten. Hierdoor kan de toegevoegde waarde ervan niet goed worden ingeschat. In het algemeen zien we dat informatieproducten van het BI-team onvoldoende of soms helemaal niet (meer) worden gebruikt. Niet alles wat er in zit wordt er ook uitgehaald.
  3. Leidende positie kalft af: Her en der in de organisatie worden zonder overleg enorme data lakes aangelegd of innovatieve data discovery oplossingen naar binnengehaald. Hoe moet hier mee worden omgegaan?

Met de onstuimige groei van het vakgebied en de steeds maar dynamischere business blijken veel BI-teams moeite te hebben om de business bij te benen. Er is duidelijk een nieuwe gap aan het ontstaan. Met als gevolg dat de besturing en de besluitvorming in de organisatie verre van ideaal is en nieuwe BI en big data concepten geen vaste voet aan de grond krijgen in de organisatie.

Leidende positie weer terug veroveren

Dit is geen uitzonderlijke situatie maar bij veel bedrijven helaas de praktijk van alledag. De belangrijkste vragen zijn nu:

  • Hoe kunt u deze uitdagingen het hoofd bieden en de samenwerking met de business uitbouwen en verstevigen?
  • Hoe kan het BI-team haar leidende positie weer terug verovereren?

Toegevoegde waarde van het BI-team

Toegevoegde waarde van het BI-teamBI afdelingen zijn doorgaans nog intern, op de eigen competenties en technologie gericht. Dat is in de kern goed maar heeft als nadeel dat de eindverantwoordelijke BI manager steeds weer de toegevoegde waarde van zijn afdeling aan de business moet uitleggen. Wat kunnen wij als BI-ers leren van de wereld van klantgericht ondernemen?

Klantgerichtheid + BI

De vraag is: hoe betrekt u de business beter bij de activiteiten die u uitvoert en verkleint u de gap? Door u te verplaatsen in hun situatie en door op een praktische manier samen te werken wordt de relatie versterkt. Het BI-team dient meer klantgericht te worden om de business uitdagingen het hoofd te bieden.

Concreet stappenplan

In de Passionned Proeverij ‘Bekijk BI eens van een andere kant’ leert u aan de hand van een concreet stappenplan hoe u door klantgericht ondernemen uw BI-team blijvend kunt verbinden met uw business. In vier logische stappen leert u zelf een plan te maken, hier direct mee aan de slag te gaan en eventuele valkuilen te voorkomen.

Programma 26 augustus 2015

15.30Ontvangst en registratie met koffie en thee
16.00Daan van Beek, auteur van 'De intelligent organisatie' (5e druk)Welkom en openingsspeech door Daan van Beek, auteur van ‘De intelligent organisatie’ (5e druk). Daan is al 20 jaar actief in het vakgebied en geeft colleges en masterclasses o.a. aan TIAS en EUR en is managing director van de Passionned Group.
16.15Dick Pouw, CRM expert over klantgericht ondernemenDick Pouw, CRM expert op het gebied van klantgericht ondernemen. Hij presenteert een stappenplan om klantgerichtheid in uw BI-organisatie te implementeren en geeft tips om de belangrijkste valkuilen te voorkomen. Dick leidde bij een groot mediabedrijf de transitie ‘van krant naar klant’ en deelt zijn ervaringen.
16.45Marc Wijnberg geeft een presentatie over ‘Van rapportenfabriek naar interne consultancy’, een praktijkgerichte groei in volwassenheid van BI. Hij heeft al vele organisaties geholpen bij deze transitie en geeft u een overzicht van de belangrijkste vaardigheden en competenties van een professionele BI-consultant.
17.15Break
17.30Interactief debat onder leiding van Daan van Beek met diverse prikkelende stellingen o.a. over de noodzakelijke competenties van een professionele BI-consultant, BI en nieuwe business modellen en verandermanagement.
18.00Afsluiting van de middag en start van de borrel met een hapje en een drankje tot ongeveer 19.30

Doelgroep en inschrijven

Deze proeverij is specifiek gericht op controllers, CIO’s, CFO’s, managers BI, afdelingshoofden, teammanagers, business managers, IT verantwoordelijken en (aankomend) data science managers van eindgebruikersorganisaties. Onze proeverijen worden druk bezocht. Het is dus zaak om u tijdig in te schrijven zodat u verzekerd bent van een plaats.

Deze proeverij is geheel gratis en wordt gehouden op woensdag 26 augustus 2015 van 15.30 tot 19.30 uur in het Princess Hotel Amersfoort. Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd en u krijgt ook nog een leuke attentie mee.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met passionned proeverij bekijk bi eens van de andere kant (event) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST