Wat is verandermanagement: 6 tips voor succesvol veranderen

Foto mr. Leo Kerklaan
Auteur: mr. Leo Kerklaan
Expert in verandermanagement
Inhoudsopgave

Verandermanagement is en blijft mensenwerk. Als manager, bestuurder of consultant zie je graag dat het slagingspercentage van de veranderingsprojecten die jij begeleidt hoog is. De praktijk wijst echter uit hoe lastig verandermanagement is. Want niet iedereen heeft zin om te veranderen. Voor je het weet, stuit je op weerstand. Of stuur je op de verkeerde zaken waardoor je ambitieuze veranderingsproject alsnog verzandt. Verdiep je nu in de beschikbare verandermodellen en de stakeholdermatrix en leer hoe je omgaat met weerstand tegen verandering en hoe je alle belangen bij verandermanagement zorgvuldig afweegt.

Change management vanuit de juiste invalshoek

Het kiezen van de juiste invalshoek bij change management is cruciaal. Als de verandermanager niet haarfijn weet waar het om draait is je veranderplan al gedoemd te mislukken. Breng daarom eerst een aantal zaken met elkaar goed in kaart.

  • Welke factoren zijn voor jouw situatie nu echt kritiek om slim te veranderen en sneller resultaten te boeken? Zie bijvoorbeeld ook het belang van feedback voor je organisatie.
  • Hoe zorg je voor effectieve sturing en draagvlak bij medewerkers die leiden tot succesvol verandermanagement en geslaagde implementaties?

Het vinden en gebruiken van de juiste factoren voor succesvol change management vormt de sleutel. Maar hoe kom je tot die sleutel? Schakel indien nodig de hulp in van onze verandermanagement experts.

Succesvol verandermanagement: stilstaan en dan versnellen

Stilstaan is ook een activiteit die je moet rekenen tot verandermanagement. Om erna te kunnen versnellen om tot de gewenste verandering te komen. Mensen willen altijd vooruit en snel resultaten behalen. Maar om die te kunnen behalen moet je eerst even stilstaan en bedenken: waar staan we nu en waarom doen we wat we doen? En belangrijker nog: is onze koers nog wel de juiste?

De enige reden dat tijd bestaat is om te voorkomen dat alles tegelijkertijd gebeurt.

Albert Einstein

Vanuit die context kan je dan onderzoeken wat de verandering stiekem echt zou moeten zijn. Ook tijdens de verandering is het van belang om stil te blijven staan bij jouw activiteiten. Dit is succesvol verandermanagement ten voeten uit: stilstaan en versnellen in een cadans die bij jouw situatie past.

Change Management: de weerbarstigheid in de praktijk

De factoren voor succesvol change management zijn vaak zelfs door zeer ervaren managers niet onmiddellijk te benoemen. Met onze integrale, praktijkgerichte aanpak kom je snel tot de kern van verandermanagement. De gewenste verandering gaat echt voor je werken. Meer dan 70% van de veranderingen mislukt waarbij het doel vaak niet wordt behaald. Soms negeren managers waardevolle data die richting moet geven aan de verandering. Of ze nemen de omgeving onvoldoende mee in het veranderproces.

Bedoelen de belanghebbenden hetzelfde als jij? Verschillen in interpretatie of het ontbreken van eigenaarschap en draagvlak zorgen vaak voor het falen van de verandering. In onze visie dienen daarom belanghebbenden binnen en buiten je bedrijf achter de gewenste verandering te staan. En dus ook je klanten. En je moet zoveel mogelijk waardevolle data doelbewust inzetten.

6 tips voor succesvol verandermanagement

Hieronder vind je de eerste 6 tips om change management succesvol in je eigen organisatie door te voeren:

  1. De mate van urgentie: lukt het niet om direct de urgentie voor de gewenste verandering in je organisatie te vinden? Vraag je jezelf dan eens af wat de grootste ramp is die jouw organisatie of organisatieonderdeel kan overkomen. Waar lig je ’s nachts wakker van? Valt de organisatie of een afdeling morgen om? Bedenk dan wat de één na grootste ramp is. Enzovoorts.
  2. Het creëren van een gezamenlijk verhaal voor draagvlak: met de betrokkenen om je heen creëer je een verhaal: wat is het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie? Welke doelen wil je behalen en wat is het concrete resultaat in jouw handen? Enzovoort. Bij verandermanagement vind je het leuk om te puzzelen om te komen tot een gezamenlijk verhaal. Zonder een gezamenlijk verhaal (draagvlak) is de verandering gedoemd om te mislukken.
  3. Het afbakenen van de verandering: kijk bij het afbakenen van de verandering eens wat je expliciet niet wilt meenemen in de verandering. In de praktijk is het altijd makkelijk om op te noemen wat je wél wilt veranderen. Het belangrijkste wat hierbij naar boven komt is: waar houdt de gewenste verandering op? Op deze concrete wijze kun je met een scherpe focus succesvol veranderen. Op de korte en middellange termijn.
  4. Bepaal de veranderstrategie: hoe sluit de veranderstrategie aan op de gewenste situatie? Hierbij ga je kijken hoe je wilt veranderen om tot de gewenste situatie te komen. Bij verandermanagement ben je kritisch op basis van alle perspectieven die je hebt doorgenomen. Neem vervolgens een besluit voor je keuze en aanpak.
  5. Perfectie is een utopie: het is belangrijk om te leren omgaan met onvolmaaktheden die er altijd zijn. Zo ook bij veranderingen. Blijf nieuwsgierig, gepassioneerd, betrokken en geduldig, in relatie tot je omgeving.
  6. Focus op gedeeld en oprecht eigenaarschap: bespreek met elkaar de rollen voor de gewenste verandering. Maak helder wie waarvoor verantwoordelijk is. Vraag commitment van je collega’s die met jou de gewenste verandering gaan bewerkstelligen. Zorg voor een voortdurende goede interactie tussen elkaar. Gedeeld en oprecht eigenaarschap is belangrijk voor de mate van succes van jouw verandering.

Wat bereik je met onze benadering?

  • Je verbetert in korte tijd het gezamenlijke verhaal met belanghebbenden.
  • Je kunt het slagingspercentage van change management met 200% verhogen.
  • Je legt de basis voor continu verbeteren en slimmer samenwerken van afdelingen.
  • Je krijgt tevreden klanten én medewerkers die je helpen om je strategie te realiseren.
  • Je gaat eenvoudiger sturen met een praktische veranderaanpak.

Wat maakt onze veranderaanpak sterk?

In tegenstelling tot andere consultancybedrijven stellen wij niet het vakgebied ‘verandermanagement’ centraal. Onze aanpak is erop gericht om je medewerkers in de praktijk te laten ervaren wat verandermanagement is. En vooral hoe zij effectief kunnen meesturen en meewerken aan de gewenste verandering. Dit alles in lijn met je missie en (proces)doelen.

Onze integrale aanpak voor change management laat zien welk gewenst gedrag nodig is om succesvol je verandering te realiseren. Dit alles zetten wij in het teken om je organisatie intelligenter en wendbaarder te maken. Zie ook ons managementboek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ (volledig herziene druk) en ‘De wendbare organisatie’ van mr. Leo Kerklaan.

Verdiep je hier verder in verandermanagement

Direct aan de slag met verandermanagement?

Wil je eens ‘proeven’ hoe wij verandermanagement aanpakken en samen met jou zorgen voor succesvolle implementaties? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak met een van onze veranderspecialisten.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in Verandermanagement De verandermanagers van de Passionned Group helpen (middel)grote en kleinere organisaties bij het kantelen naar een intelligente, wendbare organisatie. Om het jaar organiseren we de verkiezing tot de Slimste organisatie van Nederland.

neem contact met ons op

Onze veranderspecialisten

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding De hobbelige en kronkelige weg naar duurzame verandering
De hobbelige en kronkelige weg naar duurzame verandering
Uitgelichte afbeelding Veranderen doet pijn
Veranderen doet pijn
Uitgelichte afbeelding Management
Management

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met Datagedreven verandermanagement of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Leo Kerklaan - Expert in verandermanagementmr. LEO KERKLAANExpert in verandermanagement

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring