Dashboarding | Dashboard maken: 6 tips | Vijf voorbeeld dashboards

Dashboard

Visualisatie draait niet om mooie plaatjes, maar om waardevolle inzichten
Een dashboard maken is fun. Ontwerp samen met een van onze specialisten jouw ultieme KPI dashboard of BI dashboard. Maak het dashboard actueel, functioneel en instrumenteel.

Bestel de SMART KPI-bepaler

Verbeter de prestaties van je organisatie met een dashboard

De waarde van een eenvoudig, eenduidig, eendimensionaal dashboard zonder al te veel toeters en bellen kun je niet overschatten. Zo’n strak vormgegeven dashboard is meestal de verdienste van de BI-afdeling of het BI Competence Center (BICC). Zij geven hiermee hun visitekaartje af. Met een overzichtelijk, consistent management dashboard, een minimalistisch vormgegeven performance dashboard of een cool ogend KPI dashboard kun je niet alleen jouw collega’s in de raad van bestuur of directie ondersteunen, maar ook de mensen op de werkvloer overtuigen. Een bedrijfsdashboard maakt bijvoorbeeld inzichtelijk of de organisatie nog op koers ligt.

Leveranciers van dashboard tools spelen handig in op de toenemende behoefte aan dashboarding en een company dashboard. Met self-service dashboard software, zoals bijvoorbeeld Power BI, QlikView, Tableau of Sisense enzovoorts, kunnen gebruikers zelf hun eigen dashboard maken, maar hierdoor dreigt wildgroei. Hoe houd je de regie over alle dashboard projecten?

Wat is een dashboard?

Wat is een dashboard? De bekendste definitie van een dashboard is afkomstig van Stephen Few, een expert op het terrein van datavisualisatie. Few definieert een dashboard eenvoudig als: ‘een visuele weergave van de belangrijkste informatie die noodzakelijk is voor de realisatie van een of meer doelstellingen’. Die informatie presenteer je geconsolideerd en keurig gerangschikt op één afzonderlijk scherm, zodat de gebruiker in een oogopslag de resultaten kan monitoren.

Een dashboard bestaat dus uit één pagina waarin je een verhaal vertelt aan de hand van visualisaties. Een compact, strak ontworpen dashboard vertelt alleen de belangrijkste verhaalelementen, oftewel de essentie van je verhaal.

Zeven voordelen van een strak ingericht dashboard

  1. In één oogopslag het totaaloverzicht en inzicht in de organisatieknelpunten
  2. Betere en snellere sturing op knelpunten en problemen (inclusief opvolging en escalatie)
  3. Meer inzicht in de verschillende causale verbanden in de organisatie
  4. Een slimmer werkende en meer datagedreven organisatie
  5. Grotere betrokkenheid van het personeel en andere stakeholders
  6. Aanzienlijke tijdwinst doordat één versie van de waarheid circuleert
  7. Meer omzet en betere marges en resultaten omdat tijdige (bij)sturing mogelijk is

Een goed ingericht managementdashboard is in onze visie vooral een strategisch performance management-instrument waarmee je snel kunt beoordelen of jouw organisatie nog op koers ligt. Ook kun je hiermee in één oogopslag zien of er zich problemen in je bedrijfsprocessen voordoen en waar. Zo kun je ook zien of het een nieuw of bekend probleem is en zo ja, welke acties door welke medewerker zijn uitgezet om het issue op te lossen.

Management dashboard maakt snelle interpretatie mogelijk

Als het om dashboarding gaat, geldt bijna altijd het principe van “less is more”. Een functioneel management dashboard is bijzonder overzichtelijk en eenvoudig te bedienen omdat snelle interpretatie noodzakelijk is.

De gebruiker moet op het dashboard in één oogopslag het overzicht én het inzicht kunnen krijgen. En hij of zij moet daarnaast snel kunnen schakelen tussen diverse invalshoeken. Bijvoorbeeld van de ene naar de andere periode, tussen business units, product- of klantgroepen. Of de gebruiker wil juist op één cluster data of KPI’s inzoomen. Dat kan allemaal met een goed KPI dashboard.

Een dashboard kan niet zonder SMART gedefinieerde KPI’s. Wij hebben daarom alvast een aantal KPI voorbeelden voor de zorg, banken, telecom, het onderwijs en gemeenten voor je klaargezet.

Zonder een analytische bedrijfscultuur en zonder te weten op welk gewenst gedrag je zou moeten sturen en welke reacties er mogelijk zijn, zal een fraai vormgegeven dashboard nauwelijks rendement opleveren.

De SMART KPI-bepaler 2021 is een complete en praktische bron voor KPI-management, dashboarding en het scherp krijgen van je doelen. Meer dan 350 voorbeelden uit maar liefst 15 branches illustreren de praktijk. In een apart hoofdstuk wordt in deze handleiding het belang van een heldere datavisualisatie en overzichtelijke dashboards nog eens extra benadrukt.

Het uiterlijk van een data dashboard doet ertoe

In veel gevallen bestaat een dashboardscherm uit meters of stoplichten met de kleuren groen, geel en rood, en eenvoudige grafieken en andere visualisaties. Soms verschijnen er ook notificaties op het scherm. Alle nog niet opgeloste (potentiële) knelpunten staan daar bijvoorbeeld als tekstregel met link vermeld, zodat je die gemakkelijk kunt volgen en opvolgen.

Verdiep je nu in enkele best practices voor business intelligence op dashboards en neem desgewenst contact op met een van onze specialisten.

Zelf dashboard bouwen of dashboard laten maken?

Als manager of staflid investeer je de nodige tijd, geld en energie in het ontwikkelen van je organisatie, mensen en het beleid. Maar hoe weet je daarna of je nog op koers ligt en hoe zie je waar de knelpunten optreden? Een overzichtelijk dashboard doet vaak wonderen. Maar hoe kom je in contact met een betrouwbare management dashboard specialist of softwareleverancier die ook inhoudelijk verstand heeft van KPI’s?

Dashboarding tools zijn er in overvloed. En wil je eigenlijk wel alles wat met dashboard rapportages te maken heeft wel uitbesteden? Storytelling, het vertellen van het verhaal dat schuilgaat achter de data, dat doe je als manager toch liever zelf? Misschien is een vorm van co-creatie bij dashboarding wel een goede tussenoplossing. Met onze dashboarding specialisten kun je in ieder geval alle kanten op. Zij stellen zich altijd flexibel op.

schakel een dashboard specialist in

Vijf voorbeeld dashboards

Business intelligence dashboards, performance dashboards, KPI dashboards, cockpit dashboards, what’s in the name? Dashboards zijn er in allerlei soorten en smaken. Sommige dashboards zijn heel sober uitgevoerd, andere zijn juist met veel toeters en bellen uitgerust en in full colour uitgevoerd. Dashboards kunnen realtime worden bijgehouden of met enige vertraging.

Een voorbeeld van een interactief, realtime en “web enabled” dashboard is het dashboard dat het Center for Systems Science and Engineering (CSSE) van de Amerikaanse Johns Hopkins University (JHU) ontwikkelde om de verspreiding van het covid-19 virus in kaart te brengen.

In het onderstaande uitklapmenu geven we vijf representatieve voorbeelden van integrale dashboards, zoals je die in de praktijk overal kunt tegenkomen.

1. Een voorbeeld van een integraal bedrijfsdashboard

Voorbeeld integraal bedrijfsdashboard
Bron: Passionned Group

2. Een dashboard van een woningcorporatie

Dashboard van een woningcorporatie
Bron: Passionned Group

3. Eerste versie van het covid 19-dashboard

Voorbeeld van een overheidsdashboard naar aanleiding van covid-19
Bron: Rijksoverheid

4. Integraal dashboard Prorail

Prorail prestatie dashboard
Bron: Prorail

5. Interactief dashboard voor gemeenten

Interactief dashboard voor gemeenten
Bron: CBS

Waar helpt een goed KPI-dashboard je bij?

Een goed dashboard laat je teams en de managers in jouw organisatie snel zien wat er aan de hand is. Zelfs wanneer ze door omstandigheden of drukke werkzaamheden elders zijn, moeten ze blindelings kunnen vertrouwen op de dashboardcijfers. De stuurinformatie die je via het dashboard aanbiedt moet dus erg betrouwbaar, overal toegankelijk en eenduidig zijn. In meer geavanceerde dashboards kun je ook discussies starten over de cijfers, bijvoorbeeld van een specifieke periode. Andere gebruikers kunnen hierop reageren, commentaar en documenten toevoegen, liken, et cetera. Dit noemen we social BI of collaborative BI.

Dashboard maken: 6 tips

Wat zijn nu de belangrijkste kenmerken van een “top notch” dashboard? Op basis van jarenlange ervaring van onze consultants geven we zes handige tips voor het maken van een dashboard:

  1. Maak het dashboard zo overzichtelijk mogelijk en beperk de mate van interactiviteit.
  2. Zorg ervoor dat de informatiebehoefte van tevoren vaststaat in de vorm van KPI’s en procesindicatoren.
  3. Toon op het dashboard de verbanden in de bedrijfsvoering (je strategie) en maak het dashboard overkoepelend.
  4. Kies voor een standaard vormgeving die gebruikers zoveel mogelijk zelf kunnen aanpassen.
  5. Laat het dashboard zichzelf automatisch verversen, bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks.
  6. Baseer het dashboard op tal van business intelligence bronnen (kubussen, datamarts).

Direct aan de slag met je business dashboard?

Onze specialisten helpen uiteenlopende organisaties al jaren met het intelligenter maken van de bedrijfsvoering. Overzichtelijke dashboards blijken hierbij een effectief en efficiënt middel te zijn. Wil je vandaag beginnen met slimmer sturen op KPI’s en een effectief dashboard dat het verschil maakt? Neem contact met ons op voor advies.

neem nu contact op

Dashboard maakt de verbanden in je businessmodel inzichtelijk

Steeds vaker zetten we dashboards ook in om de (causale) verbanden in het business model van je bedrijf inzichtelijk te maken. Hierdoor kan iedereen op elk niveau in de organisatie de intuïtie aanscherpen. Maar niet alleen dat, de intuïtie kunnen ze nu combineren met feiten uit een diversiteit aan databronnen. Hierdoor kan je besluitvorming natuurlijk sterk verbeteren.

In plaats van één bron, kun je tegenwoordig veel meer bronnen raadplegen. Allerlei besturingsmodellen zoals een Balanced Scorecard (uitleg) en het INK-model, maar ook moderne maatschappelijke fenomenen, zoals criminaliteit, woningbouw, mobiliteit, leerachterstanden en stemgedrag, kun je met verschillende soorten dashboards uitstekend visualiseren.

Waarom zijn we succesvol met dashboarding?

Integrale aanpak
Dienstverlening van a tot z
Focus op intelligente, datagedreven organisatie
Werken vanuit strategische doelen
Kennis van jouw sector
100% toolonafhankelijk

Wil je ook blind kunnen varen op een betrouwbaar dashboard?

De specialisten van Passionned Group hebben al decennialang ervaring bij het intelligenter maken en meer datagedreven laten werken van organisaties met behulp van dashboards. Wil je ook betere prestaties en dieper inzicht in jouw bedrijf en business model? Neem gerust contact met ons op voor begeleiding bij het ontwikkelen en bouwen van dashboards.

neem contact met ons op

Opleidingen
Kennisbank
Advies
Interim

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met dashboarding (dashboard maken: 6 tips) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Specialist in dashboard management

DAAN VAN BEEK MSc

Specialist in dashboard management

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
16
EDIT POST