De 5 onmisbare stappen voor een datagedreven organisatie | Opinie

De 5 onmisbare stappen voor een datagedreven organisatie

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Neem voortaan actie op basis van feiten en data

Wil je ook de concurrentie voorblijven en je klant de beste ervaring geven? Word dan nu een datagedreven organisatie. In plaats van te beslissen op basis van meningen, temperament, wie het hardste schreeuwt of omdat we het nou ‘eenmaal altijd zo doen’, neemt jouw organisatie voortaan actie op basis van data en feiten.

Hogere productiviteit en winst

Uit een studie van het MIT Center voor Digital Business blijkt dat organisaties die datagedreven beslissingen nemen een vier procent hogere productiviteit hebben en zes procent meer winst boeken. Dat lijkt weinig maar als je 1 miljoen euro winst boekt dan heb je het al over 60.000 EUR. En voor dat bedrag kun je al een aardig BI-systeem neerzetten. Uit andere studies blijkt weer dat wanneer je succes hebt met BI dat dat leidt tot 33% meer tevreden klanten. En met IoT-toepassingen kunnen we in 15 jaar tijd 63 miljard dollar aan wereldwijde gezondheidszorg besparingen realiseren. Zo vind je veel voordelen van datagedreven werken op allerlei vlakken. Maak daarom data nu onderdeel van het DNA van jouw bedrijf in vijf stappen.

1. Meetbare doelstellingen

Als je datagedreven bent, dan ga je je doelen SMART formuleren. Bijvoorbeeld 10 procent toename van je klanttevredenheid. Zo dwing je jezelf om zowel je succes als ook je falen te analyseren. Alleen met data bewijs je wat fout of goed ging en verbeter je jouw prestaties als een continu proces.

Probeer wat je doet zo meetbaar mogelijk te maken. Niet alleen op managementniveau maar juist voor iedereen. Ook de persoonlijke doelen en kleinere projecten. Iedereen krijgt zo inzicht in wat ze doen en het gevoel dat ze bijdragen aan je organisatie. Beloon medewerkers en afdelingen wanneer zij hun doelen halen.

2. Verzamel veel en afwisselende data

Je bezit vaak al een lading aan data zonder het te weten. Organiseer die volgens een model. Vervolgens ga je actief en bewust data verzamelen:

  1. Interne bronnen zoals bijvoorbeeld Google Analytics, SalesForce of andere klantinformatie.
  2. Externe bronnen zoals social media en informatie over je concurrenten.
  3. Naast veel informatie is het net zo belangrijk om afwisselende informatie te hebben van verschillende afdelingen. Bijvoorbeeld kwaliteit van service, klantenfeedback, reviews, snelheid van levering en de effectiviteit van marketingcampagnes.
  4. Zorg dat al je afdelingen binnen het bedrijf de juiste vragen stellen voor de correcte data.

3. Neem de klant als uitgangspunt

Veel bedrijven denken vanuit het product in plaats vanuit hun klant. Als je een echte datagedreven organisatie wilt zijn, verander je jouw manier van denken. Je zet jouw klant centraal. Ga het gesprek aan. Maak het tot een dialoog in plaats van een eenrichtingsverkeer.

Balanceer je data met innovatie en creativiteit om zo een meer relevante ervaring, product en/of dienst voor je klanten te creëren. Maar om dit te doen, moet data breed binnen je bedrijf beschikbaar zijn. Dit kun je realiseren met business analytics en BI-software.

4. Data voor iedereen toegankelijk

Het grootste gevaar is dat data alleen bij je IT- of marketingafdeling blijft liggen. Dit is zonde. Je wilt dat iedereen toegang heeft tot de data die hij nodig heeft om zijn of haar werk goed te doen. Van boekhouders tot je planners.

Met die informatie brengen afdelingen namelijk hun prioriteiten op één lijn met die van je klant. Ze zien wat belangrijk is en stemmen hun service en activiteiten hier verder op af. In veel bedrijven betekent dit een heuse cultuurverandering.

Stel daarom iemand uit jouw management aan met autoriteit. Een voorvechter van open data en datagedreven beslissingen in je bedrijf.

En laten we eerlijk zijn: de een begrijpt data beter dan de ander. Gelukkig train je jouw medewerkers daarom in het lezen en analyseren van data. Zo wordt iedere werknemer datageletterd. Hiermee stel je ze in staat om zelf of als team datagedreven en dus geïnformeerde besluiten te nemen.

5. Betrek de juiste mensen

Om alles te halen uit de data die je hebt, heb je experts nodig. Dat zijn data scientists en data analisten. Die bouwen complexe algoritmes en analyses en vinden de juiste informatie in een zee van nulletjes en eentjes.

Zij moeten niet alleen data begrijpen, maar ook oprechte interesse tonen in je bedrijf, markt en strategie. Iemand die proactief meedenkt over welke databronnen je nog meer nodig hebt, wat de klantbehoeften zijn en hoe je jouw data hiervoor inzet. Bovendien wil je dat die de data makkelijk en snel inzichtelijk maakt voor iedereen. De fundering van jouw datagedreven organisatie.

Quick wins

Om een omslag tot een succes te maken, raden wij je aan om bij de start op een aantal makkelijke quick wins te concentreren. Probeer er 3 tot 5 te identificeren. Zo creëer je direct enthousiasme en energie voor verdere verandering.

Kortom…

  1. Verzamel genoeg en de juiste data
  2. Laat die stromen door je gehele organisatie
  3. Data is overal en voor iedereen beschikbaar
  4. Data is snel en makkelijk leesbaar

Wil je ook meer winst, een hogere productiviteit en een gelukkige klant? Maak dan nu de stap naar een datagedreven organisatie. Wij helpen je hier maar al te graag bij. Omdat het onze passie is!

Reageer op dit artikel van Rick Van der Linden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 5 onmisbare stappen voor een datagedreven organisatie (opinie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
16712
Trainingen & workshops
16713
Deelnemers opgeleid
16714
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
16715
Kantoren
3
Jaar ervaring
14